Hoppa till innehållet

10 av de mest minnesvärda inläggen i Twitters historia

Revolution, dödsfall och avgående partiledare. Twitter fyller tio år på måndag och Di Digital har samlat ihop tio tweets som har satt avtryck i historien.

Medgrundaren Jack Dorseys tidiga skiss av det som sedan skulle bli Twitter.
Medgrundaren Jack Dorseys tidiga skiss av det som sedan skulle bli Twitter.Foto: Twitter

Twitter fyller tio år och mycket har hänt under vägen. Det finns miljarder tweets därute och många av dem är säkerligen värda att uppmärksammas, men Di Digital har valt ut tio stycken (i kronologisk ordning) som har haft betydelse i olika sammanhang. Vi blandar svenska och utländska tweets, som spänner från dödsfall till drömmar.

1. Hashtaggens födelse

Entreprenören Chris Messina var den som först föreslog att hashtaggar skulle användas på Twitter. Sedan dess har symbolen spridit sig till andra sociala nätverk och används friskt i marknadsföring. 2009 införde Twitter söklänkar på hashtaggar och numera är det svårt att tänka sig nätlivet utan dem.

2. Breaking news på Twitter

2009 twittrade entreprenören Janis Krums i realtid om när ett plan störtade i Hudson River. Den händelsen definierade på många sätt Twitters roll i nyhetsflödet och gav nätverket en ny riktning. "Den förändrade allt", sa medgrundaren och numera Twitters vd Jack Dorsey, till CNBC 2013.

3. Den arabiska våren

Under den arabiska våren spelade Twitter en stor roll i vad som kommunicerades ut till omvärlden. Studenten och egyptiern Alyuka var först med att twittra under hashtaggen #Jan25, som tillsammans med #Egypt användes för att organisera kommunikationen.

4. Lady Gaga

Var aldrig rädd för att drömma, uppmande superstjärnan Lady Gaga sina följare sommaren 2011. En tweet som har fått över 50 000 delningar och något hon är ett levande bevis för.

5. Steve Jobs bortgång

När Steve Jobs gick bort 2011 uppmärksammades detta stort på Twitter. Från en techgigant till en annan, skrev Bill Gates en hälsning till sin vän och konkurrent.

6. ...och Apple-älskaren Jonathan Moss använde Steve Jobs död till att peppa sina följare.

7. @sweden

Det svenska Twitter-kontot @sweden har väckt blandade känslor genom åren. Störst storm blev det 2012 då skribenten och krönikören Sonja Abrahamsson, @hejsonja på Twitter, höll i tangenterna. Hon körde en rå och ironisk jargong, blev älskad och hatad, och upprörde många med tabubelagda ämnen. Till och med Steven Colbert, i programmet The Colbert Report, uppmärksammade henne och ville själv twittra med kontot @sweden.

8. Four more years

I november 2012 blev USA:s president Barack Obama omvald och twittrade ut det kända inlägget om "Fyra år till", som har skickats vidare över 770 000 gånger.

9. Oscars-groupien

Komikern Ellen håller just nu rekordet för flest delningar av en tweet. Hennes berömda groupie från Oscars-galan har delats över hela 3,4 miljoner gånger.

10. Göran Hägglund avgår

Politikern Göran Hägglund är en flitig twittrare och meddelade sin avgång i en tweet innan han mötte pressen.


Läs också: 10 av de roligaste inläggen i Twitters historia

Läs mer: Noll nya användare till Twitter

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera