Allt fler startupbolag har som affärsidé att göra vinst på att lösa stora världsproblem och investerarna har ögonen på dem.
Läs mer: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem
Här är några av de mest spännande bolagen just nu:
Problem: Trafikens utsläpp
Startup: Clean Motion
Clean Motion (NTL) tillverkar elfordonet Zbee, en trehjuling med siktet på marknader som Indien och Indonesien. Enligt bolaget använder Zbee bara 7 procent av energimängden som en bensinbil gör sig av med. I sommar kommer trehjulingarna också till Stockholms gator, genom ett samarbete med taxibolaget Bzzt. Skypegrundaren Niklas Zennström är en tidig investerare i bolaget som noterades på First North i maj 2016.
Läs mer: Clean Motion dubblar farten
Problem: Ohållbar energi
Startup: Eneo Solutions
Solcellsbolaget Eneo Solutions (NTL) vill koppla ihop förnybar energi med affärsnytta. Bolaget hjälper företag att utreda nyttan av solceller och geoenergi och skräddarsyr en energilösning i form av en uthyrningstjänst för varje kundföretag. Visionen är att vara Europas motsvarighet till Solar City, Tesla-grundaren Elon Musks bolag som hyr ut solceller.
Problem: Ohållbar energi
Startup: Watty
Stockholmsbaserade Watty (NTL) vill bromsa klimatförändringar genom att minska elförbrukningen. Bolagets app visar hur mycket el hushållen använder per pryl, och ger tips på hur man kan dra ned på förbrukningen och elräkningen. Bolaget, som grundades 2013, tog i somras in drygt 28 miljoner kronor av bland annat EQT Ventures och Cleantech Invest.
Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner
Problem: Brist på el
Startup: Trine
Göteborgsbolaget Trine (NTL) vill sätta solpaneler på varje tak i utvecklingsländer, där opålitlig och dyr el skapar problem. Människor i rika länder ger via Trines plattform mikrolån till solpaneler på landsbygden i Afrika och får avkastning på sitt kapital. Just nu har bolaget två aktiva projekt i Kenya. I januari 2016 tog bolaget in 5 Mkr i kapital av sex ängelinvestare, bland dem Alexander Hars och jeansföretaget Nudies grundare Palle Stenberg.
Läs mer: Trine tar in kapital för att ge tredje världen solenergi
Problem: Matsvinn
Startup: Karma
Matappen Karma (NTL) vill minska svinnet genom att låta restauranger sälja rabatterad överskottsmat till konsumenter. I november 2016 tog bolaget in 7 Mkr från bland annat Norrsken Foundation. Tjänsten lanserades i Stockholm under hösten och har bland annat kontrakt med cafékedjan Wayne’s Coffee och flera finrestauranger. Inom kort ska bolaget börja expansionen utomlands.
Problem: Matsvinn
Startup: Foodloopz
Foodloopz (NTL) är en plattform där företag kan sälja eller skänka bort livsmedel och djurfoder med kort bäst före-datum till andra företag. Enligt medgrundaren Elin Aronsen Beis, som tidigare jobbade med varumärkesutveckling inom dagligvaruhandeln, är Foodloopz den första matsvinnstjänsten inom B2B. Bolaget startades i november 2016 och affärsidén är att ta betalt för säljannonserna.
Problem: Ineffektivt jordbruk
Startup: Ignitia
Vädertjänsten Ignitia (NTL) har utvecklat en tropisk prognosmodell som lovar dubbelt så bra väderprognoser i utvecklingsländer än vad globala tjänster levererar. Det kan vara skillnaden mellan en förstörd och en lyckad skörd för en småbonde.
Ignitia, grundat av Södertäljebon Liisa Petrykowska, säljer dagliga väder-sms till småskaliga jordbruk i Västafrika. Bolaget säger att tjänsten ger upp till 80 procent högre intäkter för jordbruket. Ignitia har samarbetat med Google inom ramen för sökjättens satsning “Solve for X”.
Problem: Brist på vatten
Startup: Orbital Systems
”Duscharnas Tesla” Orbital Systems (NTL) lovar att sänka vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent.
Systemet fångar upp vattnet, renar det och pumpar det tillbaks till duschmunstycket samtidigt som den använda vattenmängden registreras digitalt. Produkten är utvecklad för regioner där bristen på vatten är ett påtagligt problem, till exempel Mellanöstern. Bland bolagets största investerare finns Skype-grundaren Niklas Zennström.
Läs mer: Statliga stödmiljoner till Zennströms duschbolag
Problem: Ineffektiv välgörenhet
Startup: Addtruly
Addtruly (NTL) vill revolutionera välgörenheten genom att samla bra, innovativa gräsrotsorganisationer i sin plattform. Via plattformen kan företag skänka pengar till organisationerna och berätta om det för sina kunder. Enligt bolaget väljer två tredjedelar av konsumenterna bolag som tar socialt ansvar, men samtidigt vet de flesta kunderna inte om bolagen engagerat sig eller inte.
Problem: Krångligt hållbarhetsarbete
Startup: Worldfavor
Worldfavor (NTL) har utvecklat en molnbaserad lösning för att göra företagens hållbarhetsrapportering digital och effektiv. Tjänsten hjälper företag att samla, sammanställa och kommunicera information om ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet och öppnar upp för konsumenter att efterfråga hållbarhetsdata från företagen. Våren 2016 tog bolaget in cirka 5 Mkr från bland annat AXSU Ventures.
Läs mer: Worldfavor vill göra arbetet runt hållbarhetsfrågor enklare
Läs mer: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem
Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico