Poppermost medgrundare och vd Alexander Bergendahl har tillsammans med sina nio medarbetare tagit fram ett gratis skid- och snowboardspel. Vad som kanske främst skiljer Snow från andra spel är affärsmodellen, som bygger på möjligheten att köpa designerkläder och utrustning till sin karaktär.
”Spelet är helt gratis och man kan åka runt i backarna hur mycket som helst. En av sakerna som spelarna kan spendera pengar på är kläder. För folk som gillar skidåkning eller snowboarding är utstyrseln en stor del av det.”
Så om du är lite av en klädsnobb när du själv står i backen ger spelet dig nu även möjligheten att klä din karaktär i märken som Scott, K2 och Head.
”Du kan klä din karaktär så som du själv skulle klä dig i backen eller pröva en utstyrsel som du funderat på att köpa IRL. Men man kan även betala för att vara med i tävlingar”, säger Alexander Bergendahl.
Spelutvecklaren Poppermost har avtal med flera klädmärken för sitt spel.
På onsdag släpps spelet i öppen betaversion. Redan till den stängda hade 100 000 personer förregistrerat sig, enligt medgrundaren.
Spelbolaget Poppermost grundades sommaren 2012 och utvecklingen av Snow har pågått sedan dess. Under hösten 2013 fick Poppermost plats i Stings inkubatorprogram och har sedan dess tagit in kapital av bland andra GP Bullhound och ängelinvesteraren Mathias Ackermand, som även investerat i Fishbrain.
”Det är ett rätt stort spel att göra. Vårt team består av tio personer medan det normalt sett brukar krävas 100 personer för att göra ett sådant här spel”, säger Alexander Bergendahl.
Under året ska Snow även släppas på Playstation 4 och planen är att även lansera en VR-version som är kompatibel med Facebooks Oculus Rift och Playstation VR.
”Med lanseringen runt hörnet kommer vi att vara i en situation då vi kan tjäna pengar men vi vill samtidigt växa som bolag. Så vi planerar att ta in mer kapital, både för det och för marknadsföring”, säger Alexander Bergendahl.
Läs även: Fick nobben av Mojang – nu drar deras spel in miljoner