Hoppa till innehållet

100 000 spelare står på kö – nu släpps skidspelet Snow

Efter tre års utveckling lanserar nu Stockholmsbaserade Poppermost, med delägare som riskkapitalbolaget GP Bullhound och ängelinvesteraren Mathias Ackermand, skidspelet Snow. Över 100 000 snösugna spelare har stått i kö, enligt grundaren Alexander Bergendahl. 

Poppermost spel Snow släpps i öppen betaversion.
Poppermost spel Snow släpps i öppen betaversion.Foto: Poppermost

Poppermost medgrundare och vd Alexander Bergendahl har tillsammans med sina nio medarbetare tagit fram ett gratis skid- och snowboardspel. Vad som kanske främst skiljer Snow från andra spel är affärsmodellen, som bygger på möjligheten att köpa designerkläder och utrustning till sin karaktär.

”Spelet är helt gratis och man kan åka runt i backarna hur mycket som helst. En av sakerna som spelarna kan spendera pengar på är kläder. För folk som gillar skidåkning eller snowboarding är utstyrseln en stor del av det.”

Så om du är lite av en klädsnobb när du själv står i backen ger spelet dig nu även möjligheten att klä din karaktär i märken som Scott, K2 och Head.

”Du kan klä din karaktär så som du själv skulle klä dig i backen eller pröva en utstyrsel som du funderat på att köpa IRL. Men man kan även betala för att vara med i tävlingar”, säger Alexander Bergendahl.

Poppermosts spel Snow

Spelutvecklaren Poppermost har avtal med flera klädmärken för sitt spel.

På onsdag släpps spelet i öppen betaversion. Redan till den stängda hade 100 000 personer förregistrerat sig, enligt medgrundaren.

Spelbolaget Poppermost grundades sommaren 2012 och utvecklingen av Snow har pågått sedan dess. Under hösten 2013 fick Poppermost plats i Stings inkubatorprogram och har sedan dess tagit in kapital av bland andra GP Bullhound och ängelinvesteraren Mathias Ackermand, som även investerat i Fishbrain.

”Det är ett rätt stort spel att göra. Vårt team består av tio personer medan det normalt sett brukar krävas 100 personer för att göra ett sådant här spel”, säger Alexander Bergendahl.

Under året ska Snow även släppas på Playstation 4 och planen är att även lansera en VR-version som är kompatibel med Facebooks Oculus Rift och Playstation VR.

”Med lanseringen runt hörnet kommer vi att vara i en situation då vi kan tjäna pengar men vi vill samtidigt växa som bolag. Så vi planerar att ta in mer kapital, både för det och för marknadsföring”, säger Alexander Bergendahl.

Läs även: Fick nobben av Mojang – nu drar deras spel in miljoner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera