Hoppa till innehållet

100 miljoner i förluster – nu säljer Bonnier Mag+

Publiceringsplattformen Mag+ har hyllats av Steve Jobs. Men någon lönsamhet har man aldrig sett röken av. Nu säljer Bonnier bolaget till Indien.

Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media säljer nu Mag+.
Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media säljer nu Mag+.

Företaget Mag+ startade som ett experiment hos mediekoncernen Bonnier 2009. Bonniers utvecklingsavdelning anade att Apple skulle släppa en stor variant av Iphone och började därför titta på vad de kunde göra för att vara med på banan när Ipaden släpptes. Resultatet blev Mag+, en plattform för att göra om magasin till appar skrädarsytt för Ipad. I och med att Bonnier var så tidigt ute fick de beröm av ingen mindre än Steve Jobs för sitt arbete.

Na0q83kgtNQ

Men Mag+ har inte blivit någon ekonomisk succé ännu. Under de fyra åren från 2011-2014 summerar bolagets förluster till nära 100 miljoner kronor. Omsättningen har ökat succesivt men låg 2014 endast på 17 miljoner kronor.

Nu säljer Bonnier Growth Media Mag+ till det indiska mjukvarubolaget MPS. I takt med att magasin på Ipad inte visat sig vara någon jättemarknad har Mag+ ändrat sitt erbjudande och fokuserar i dag på publicering av årsredovisningar och produktkataloger. Den ändrade inriktningen sägs vara en förklaring till att Bonnier nu väljer att sälja Mag+ till MPS som är specialiserade på innehållstjänster för företagsmarknaden. MPS är specialiserade på digital publicering. Någon köpesumma har inte kommunicerats.

"Mag+ kommer även fortsatt att ledas av vd Staffan Ekholm, och företaget kommer att behålla sin närvaro med kontor i Stockholm och New York", skriver Bonnier Growth Media i ett pressmeddelande.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera