Hoppa till innehållet

138 nordiska bolag har brevlådekontor i Silicon Valley

På Nordic Innovation House i Silicon Valley har 138 nordiska bolag endast ett virtuellt kontor. Men vad är egentligen en adress värd?

Paula Salomaa (som sitter och tittar upp till vänster) är community-ansvarig på Nordic Innovation House i Silicon Valley och jobbar tillsammans med Anne Lidgard, Silicon Valley-chef för Vinnova och Katja Kotala, community-trainee (till höger).
Paula Salomaa (som sitter och tittar upp till vänster) är community-ansvarig på Nordic Innovation House i Silicon Valley och jobbar tillsammans med Anne Lidgard, Silicon Valley-chef för Vinnova och Katja Kotala, community-trainee (till höger).Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) I den lilla sömniga staden Palo Alto i Kalifornien har stora bolag som Google och Hewlett Packard startats i garage. Här hade också Facebook sina första kontor och det är en hel del startups som huserar i området.

152 av dem är nordiska bolag, i alla fall på pappret. Nordic Innovation House lokaler ligger på en tvärgata från huvudgatan University Avenue i Palo Alto. Här hyr 14 företag skrivbord, men resten av de 138 medlemmarna har ett virtuellt kontor. Det innebär att de kan använda adressen och sitta här och jobba fem dagar i månaden.

”Det här är en bra adress i Palo Alto som visar för potentiella kunder, partners och investerare att bolagen har en närvaro här”, säger Paula Salomaa, community-ansvarig på Nordic Innovation House, ett samarbetsprojekt mellan de nordiska länderna som startades 2014.

En skrivbordsplats för entreprenörer kostar 750 dollar per månad och en virtuell plats 110 dollar. Det rör sig alltså om drygt 900 kronor för adressen och tillgången till nätverket när man kommer hit.

Totalt betalar de 138 bolagen nära 127 000 kronor per månad för brevlådenärvaron.

”Sand Hill Road-investerare har så många körsbär de kan plocka, och de vill ofta jobba med bolag som är lätta att nå”, säger Paula Salomaa.

Vikten av att vara ha en närvaro i Silicon Valley är något som många vittnar om är avgörande för startups som söker riskkapital eller partnerskap här.

Paula Salomaa kallar Nordic Innovation House för en plats där man kan mjuklanda. Hit kommer entreprenörer, men också forskare, investerare och folk från större nordiska bolag och hyr platser permanent eller tillfälligt.

50 procent av medlemsföretagen kommer från Norge. 28 procent är svenska, 13 procent finska och 7 procent isländska.

Medlemmar Nordic Innovation Houset

Några av plaketterna med medlemsföretagen i Nordic Innovation House. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Ett svenskt bolag med virtuellt kontor här sedan ett år tillbaka är Now Interact, som kopplar ihop data om kunder som både kontaktar företag offline och online. Bolaget jobbar med bland andra Tele2, Dustin, Swedbank och Folksam.

”Det är viktigt att närvaro här, åtminstone i form av en adress, när man till exempel jobbar med amerikanska partners i området som vi gör”, säger Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.

Sedan några månader tillbaka har bolaget även en person stationerad i Silicon Valley, som ibland tar kundmöten på Nordic Innovation House.

“Det är också bra att ha en arbetsplats när personal från Europa är över”, säger Magnus Åström.

En annan person som har mjuklandat på Nordic Innovation House är den norska entreprenören Fredrik Thomassen, grundare till Konsus – en tjänst för att beställa konsultuppdrag ”on demand”. Vi träffar honom i en soffa, där han brukar hålla till under de fem dagarna som ingår i kostnaden för ett virtuellt kontor. Annars sitter han hemma och jobbar.

Fredrik Thomassen Konsus

Fredrik Thomassen är grundare och vd för Konsus, som är det första norska bolaget att komma in på den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator. Foto: Miriam Olsson Jeffery

”Jag har kontor här för att spara pengar och att det gick snabbt att få. Det tog bara 30 minuter att sätta upp kontoret”, säger Fredrik Thomassen.

Han har nyss gått igenom Y Combinators acceleratorsprogram och håller sig kvar i Silicon Valley.

”Det är viktigt för oss att ha en bas här i området och vi har redan amerikanska investerare”, säger Fredrik Thomassen.

Han säger också att Nordic Innovation House är ett bra ställe att träffa nya människor, men att det främst handlar om ett nordiskt nätverk.

Läs också: Hon har lotsat över 50 svenska startups i Silicon Valley

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera