När Jonathan Ortheden var 14-15 år gammal byggde han en app som hette SnapGrapple. Den blev snabbt populär.
"Jag och min kompis fick massor av pinsamma och roliga snaps, och vi ville spara dem någonstans. Vi satte oss över helgen och började fila på något, lyckades knäcka Snapchats servrar och kunde spara alla bilderna", berättar han.
De släppte appen på App Store, och efter bara någon vecka säger han att den började spridas i 120 länder. I såväl USA som i Australien seglade den högt upp på topplistorna. Några månader gick, så fick Jonathan ett mejl från Snapchat.
"Det vi gjorde var inte tillåtet. Snapchat insåg att vi tjänade pengar på deras tjänst. Så de skickade ut ett mejl där de hade skrivit ned alla lagar vi hade brutit mot, och sade att om vi inte tog ner appen inom en vecka skulle de stämma oss."
SnapGrapple försvann. Men det var inte sista gången Jonathan fick genomslag och kontakt med de stora drakarna i techvärlden.
I dagarna släpper han SchemaAppen 2, den förbättrade uppföljaren till hans förra succé SchemaAppen. Den är tänkt att göra skolelevers liv lite enklare, med systematiserade scheman i folks telefoner eller Apple Watch-klockor.
SchemaAppen har laddats ned över 260 000 gånger, och har över 700 000 annonsvisningar per dag. Han vill inte säga exakt vad han tjänar på sina appar, men säger att det "inte direkt är dåligt". Den har också väckt Apples intresse.
"En månad innan de släppte Watch flög Apple i hemlighet in ett antal företag, som fick delta i en workshop för att utveckla till själva klockan. Men jag vill helst inte berätta mer än så”, säger han.
Sommaren har han tillbringat i Boston, och där träffade han en chef på MIT Media Lab som bjöd in honom att föreläsa på en kommande TedX i Boston.
"Han kom på en cykel, hängde av sig väskan på staketet, och sa 'pitch your life in one minute'. Sedan bjöd han in mig att pitcha på TedX", berättar Ortheden drömskt.
Till hösten har han blivit antagen till acceleratorprogrammet som Svenska handelskammaren i Boston driver, som ska hjälpa honom att växa på den amerikanska marknaden. Där ska han vara i sex månader. Därefter har han stora planer.
"Jag är inte direkt sugen på att få jobb på Google. Just nu vill jag köra mitt eget race och bygga appar. Målet är att bygga det största och bästa apputvecklingsföretaget, som ska nå ut över hela världen", säger han.