Hoppa till innehållet

18-åringen som imponerar på Apple och irriterar Snapchat

När Apple bjöd in till hemlig workshop för att bygga för Apple Watch – då var Jonathan Ortheden med. I tysthet har den 18-årige örebroaren såväl skapat appar som gjort internationell succé som förenklat livet för hundratusentals elever i Sverige. 

Jonathan Ortheden.
Jonathan Ortheden.Foto: Pressbild

När Jonathan Ortheden var 14-15 år gammal byggde han en app som hette SnapGrapple. Den blev snabbt populär.

"Jag och min kompis fick massor av pinsamma och roliga snaps, och vi ville spara dem någonstans. Vi satte oss över helgen och började fila på något, lyckades knäcka Snapchats servrar och kunde spara alla bilderna", berättar han.

De släppte appen på App Store, och efter bara någon vecka säger han att den började spridas i 120 länder. I såväl USA som i Australien seglade den högt upp på topplistorna. Några månader gick, så fick Jonathan ett mejl från Snapchat.

"Det vi gjorde var inte tillåtet. Snapchat insåg att vi tjänade pengar på deras tjänst. Så de skickade ut ett mejl där de hade skrivit ned alla lagar vi hade brutit mot, och sade att om vi inte tog ner appen inom en vecka skulle de stämma oss."

SnapGrapple försvann. Men det var inte sista gången Jonathan fick genomslag och kontakt med de stora drakarna i techvärlden. 

I dagarna släpper han SchemaAppen 2, den förbättrade uppföljaren till hans förra succé SchemaAppen. Den är tänkt att göra skolelevers liv lite enklare, med systematiserade scheman i folks telefoner eller Apple Watch-klockor.

SchemaAppen 2, som den ser ut i Apple Watch.

SchemaAppen har laddats ned över 260 000 gånger, och har över 700 000 annonsvisningar per dag. Han vill inte säga exakt vad han tjänar på sina appar, men säger att det "inte direkt är dåligt". Den har också väckt Apples intresse.

"En månad innan de släppte Watch flög Apple i hemlighet in ett antal företag, som fick delta i en workshop för att utveckla till själva klockan. Men jag vill helst inte berätta mer än så”, säger han.

Sommaren har han tillbringat i Boston, och där träffade han en chef på MIT Media Lab som bjöd in honom att föreläsa på en kommande TedX i Boston.

"Han kom på en cykel, hängde av sig väskan på staketet, och sa 'pitch your life in one minute'. Sedan bjöd han in mig att pitcha på TedX", berättar Ortheden drömskt.

Till hösten har han blivit antagen till acceleratorprogrammet som Svenska handelskammaren i Boston driver, som ska hjälpa honom att växa på den amerikanska marknaden. Där ska han vara i sex månader. Därefter har han stora planer.

"Jag är inte direkt sugen på att få jobb på Google. Just nu vill jag köra mitt eget race och bygga appar. Målet är att bygga det största och bästa apputvecklingsföretaget, som ska nå ut över hela världen", säger han.


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera