Hoppa till innehållet

19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app

Den 19-åringa techprofilen David Gabor drar in 2 Mkr i riskkapital till sin app Starflow. It-profilen Johan Staël von Holstein är delägare i appen och har agerat rådgivare i affären.

Starflows fem medarbetare: Leonard Pauli (iOS utvecklare), Nicolas Lindberg (grundare och chefsdesigner), David Gabor (vd och grundare), Marvin Nazari (iOS utvecklare), Iaroslav Mamalat (teknikchef).
Starflows fem medarbetare: Leonard Pauli (iOS utvecklare), Nicolas Lindberg (grundare och chefsdesigner), David Gabor (vd och grundare), Marvin Nazari (iOS utvecklare), Iaroslav Mamalat (teknikchef).

Han har jobbat som app-utvecklare sedan han var 13 år. Under de första åren tvingades han skicka fakturorna via sin mamma. Men i somras startade David Gabor, då 18 år gammal, det egna bolaget Starflow tillsammans med kompanjonen Nicolas Lindberg.

”Starflow är en plattform som gör att fans kan följa alla sina idoler på ett ställe. Vi aggregerar alla flöden från Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Soundcloud i en app. Snart ska vi även få med Spotify och Songkick, där man kan följa när en viss artist har sin nästa spelning”, förklarar David Gabor, som är vd och medgrundare på Starflow. 

Idén till appen kom från en annan app som David Gabor spontanproducerade åt det australiensiska pojkbandet Janoskians.

”Jag byggde appen på några kvällar och gav den till dem gratis. Redan inom några dagar hade den 30 000 följare”, säger David Gabor som hoppade av studierna vid Kungsholms Gymnasium redan när han var 17 år för att jobba med app-utveckling på heltid.

Med Starflow kan du följa flödet kring Eurovision.

Sedan dess har han haft kunder som Myrorna och gymkedjan Actic.

Med Starflow har David Gabor lockat till sig it-profilen Johan Staël von Holstein. Han är nu delägare, i utbyte mot sitt engagemang.

Just nu beta-testas Starflow av cirka 8 000 användare. Men en skarp lansering närmar sig med stormsteg. Med hjälp av Johan Staël von Holstein har man lyckas locka till sig 2 Mkr i såddkapital från fem investerare.

”Våra investerare vill inte träda fram med namn. Men de är tunga! En är exempelvis vd och grundare bakom ett av ett av Sveriges största riskkapitalbolag. En annan är Nordenchef för ett av världens största bolag”, säger David Gabor.

It-profilen Johan Staël von Holstein.

Pengarna ska främst användas till att marknadsföra tjänsten.

”Vi ska nå ut med hjälp av artister, Youtubestjärnor, bloggare och andra skapare. De ska promota sin egna Starflow-profiler och visa upp vilja stjärnor de följer inför sina fans”, säger David Gabor, som trots sina framgångar fortfarande bor hemma, med pappa och mamma och sin syster i lägenheten på Söder.

Läs mer: Trögt hitta pengar till Johan Staël von Holsteins nya bolag

David Gabor hoppas att någon av de nya ägarna sätter sig i styrelsen.

Om detta sker och styrelsen beslutar att det är dags för dig att flytta hemifrån, verkställer du det beslutet?

”Absolut! Det kommer nog ske efter sommaren tror jag”, skrattar David Gabor som har blandade känslor kring uppmärksamheten han får för sin unga ålder.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera