Rymdteknik har blivit ett hett område med uppmärksammade amerikanska initiativ som Elon Musks Space X. Nu vill Sverige storsatsa på området genom att starta en rymdinkubator tillsammans med den Europeiska rymdorganisationen ESA.
På måndagen presenterades de åtta första bolagen som får stöd och runt 490 000 kronor, av rymdinkubatorn som fått namnet ESA BIC Sweden. Utöver ESA står Rymdstyrelsen och Vinnova bakom satsningen.
Deltagarna varierar från maskinseendebolaget Unibap, som i fjol omsatte 8 MKr, till Widefind, som hoppas kunna utveckla sin prototyp inom 3D-lokalisering till en färdig produkt nästa år. Många av dem ska inte ta teknologi till rymden utan utnyttja teknik utvecklad för rymden på jorden.
Läs mer: Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars
Rymdindustrin i Sverige omsätter cirka 1,5–2 miljarder kronor och växer långsamt.
I Sverige finns rymdforskning i världsklass.
"Bolagen inom rymdbranschen konkurrerar inte mot varandra i Sverige, utan Sverige konkurrerar mot andra länder", säger Jens Lundström, verksamhetsansvarig på ESA BIC Sweden.
I Sverige finns rymdforskning i världsklass, startupbolag, rymdraketbasen Esrange utanför Kiruna samt Spaceport Sweden, den planerade internationella hubben för privatpersoners rymdresor. Om alla fyra delarna lyckas, och samarbetar har Sverige möjlighet att skapa Europas ledande rymdbransch, säger Jens Lundström.
Men det finns förhinder.
Knappt tio år och drygt 20 miljoner kronor efter att aktiebolaget Spaceport Sweden började förbereda rymdresor i Kiruna har bolaget lämnat orten och står nu utan hamn. Anledningen var att staden inte hade möjlighet att förlänga den aktuella rullbanan, som i Kiruna är drygt 2 500 meter lång.
Hon vill inte prata om ett misslyckande.
"För tre år sedan återkom rymdoperatörerna vi förhandlat med med skärpta krav. Efter att de testflugit sina farkoster önskade de sig en rullbana som är minst 3 000 meter lång", säger vd Karin Nilsdotter.
Hon vill inte prata om ett misslyckande.
"Ambitionen är att bli Europas portal mot rymden och bli en rymdhamn i världsklass, och den potentialen har vi fortfarande."
Spaceport Sweden har sedan samarbetet bröts fört diskussioner med Luleå, och efter att det samarbetet inte blev av, vänt blickarna mot Skellefteå. Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå, säger att en ny rullbana och en ny terminal skulle kosta minst 150 Mkr och att staten måste vara med och betala om rymdprojektet ska bli av.
”Det är en högoddsare, eller det är i alla fall inte självklart att det blir av”, säger Bengt Ivansson.
Läs mer: Robonauten – rymdens nya superstar
Det statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation har investerat 6 Mkr i Spaceport Sweden och staten, EU, länsstyrelsen, landstinget, Kiruna kommun och privata aktörer har satsat sammanlagt 14,3 Mkr i två olika projekt.
Tidigare erbjöd Spaceport Sweden nära rymden-upplevelser, som viktlösa flyg. 2014 omsatte bolaget 1,6 Mkr, men i fjol sjönk omsättningen till 380 000 kronor. Att nära rymden-verksamheten inte fortsatt beror enligt Karin Nilsdotter på att man sökt en ny plats för verksamheten.
Hon säger att det finns ett stort intresse i Skellefteå och att man fått positiva signaler från regeringen, som sagt att de emotser en ansökan för tillstånd för kommersiell rymdverksamhet.
Här är bolagen som valts till rymdsatsningen:
APR technologies
Featherway robotics
Geografiska informationsbyrån
Sally R
Schvung ride
The code company
Unibap
Widefind