Hoppa till innehållet

20 miljoner till svenska rymdbolag

Sverige och Europeiska rymdorganisationen satsar 20 miljoner kronor på att bygga nya startupbolag inom rymdbranschen i Sverige. Men en tidigare svensk storsatsning på rymden har stött på problem.    

Sara Wiman från Geografiska informationsbyrån, Kristoffer Ödmark från Widefind och Fredrik Bruhn från Unibap är med i rymdsatsningen. Längst till höger Jens Lundström som ansvarar för projektet på ESA BIC Sweden. Foto: Amanda Lindgren
Sara Wiman från Geografiska informationsbyrån, Kristoffer Ödmark från Widefind och Fredrik Bruhn från Unibap är med i rymdsatsningen. Längst till höger Jens Lundström som ansvarar för projektet på ESA BIC Sweden. Foto: Amanda Lindgren

Rymdteknik har blivit ett hett område med uppmärksammade amerikanska initiativ som Elon Musks Space X. Nu vill Sverige storsatsa på området genom att starta en rymdinkubator tillsammans med den Europeiska rymdorganisationen ESA.

På måndagen presenterades de åtta första bolagen som får stöd och runt 490 000 kronor, av rymdinkubatorn som fått namnet ESA BIC Sweden. Utöver ESA står Rymdstyrelsen och Vinnova bakom satsningen.

Deltagarna varierar från maskinseendebolaget Unibap, som i fjol omsatte 8 MKr, till Widefind, som hoppas kunna utveckla sin prototyp inom 3D-lokalisering till en färdig produkt nästa år. Många av dem ska inte ta teknologi till rymden utan utnyttja teknik utvecklad för rymden på jorden.

Läs mer: Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Rymdindustrin i Sverige omsätter cirka 1,5–2 miljarder kronor och växer långsamt.

I Sverige finns rymdforskning i världsklass.

"Bolagen inom rymdbranschen konkurrerar inte mot varandra i Sverige, utan Sverige konkurrerar mot andra länder", säger Jens Lundström, verksamhetsansvarig på ESA BIC Sweden.

I Sverige finns rymdforskning i världsklass, startupbolag, rymdraketbasen Esrange utanför Kiruna samt Spaceport Sweden, den planerade internationella hubben för privatpersoners rymdresor. Om alla fyra delarna lyckas, och samarbetar har Sverige möjlighet att skapa Europas ledande rymdbransch, säger Jens Lundström.

Men det finns förhinder.

Knappt tio år och drygt 20 miljoner kronor efter att aktiebolaget Spaceport Sweden började förbereda rymdresor i Kiruna har bolaget lämnat orten och står nu utan hamn. Anledningen var att staden inte hade möjlighet att förlänga den aktuella rullbanan, som i Kiruna är drygt 2 500 meter lång.

Hon vill inte prata om ett misslyckande.

"För tre år sedan återkom rymdoperatörerna vi förhandlat med med skärpta krav. Efter att de testflugit sina farkoster önskade de sig en rullbana som är minst 3 000 meter lång", säger vd Karin Nilsdotter.

Hon vill inte prata om ett misslyckande.

"Ambitionen är att bli Europas portal mot rymden och bli en rymdhamn i världsklass, och den potentialen har vi fortfarande."

Spaceport Sweden har sedan samarbetet bröts fört diskussioner med Luleå, och efter att det samarbetet inte blev av, vänt blickarna mot Skellefteå. Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå, säger att en ny rullbana och en ny terminal skulle kosta minst 150 Mkr och att staten måste vara med och betala om rymdprojektet ska bli av.

”Det är en högoddsare, eller det är i alla fall inte självklart att det blir av”, säger Bengt Ivansson.

Läs mer: Robonauten – rymdens nya superstar

Det statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation har investerat 6 Mkr i Spaceport Sweden och staten, EU, länsstyrelsen, landstinget, Kiruna kommun och privata aktörer har satsat sammanlagt 14,3 Mkr i två olika projekt.

Tidigare erbjöd Spaceport Sweden nära rymden-upplevelser, som viktlösa flyg. 2014 omsatte bolaget 1,6 Mkr, men i fjol sjönk omsättningen till 380 000 kronor. Att nära rymden-verksamheten inte fortsatt beror enligt Karin Nilsdotter på att man sökt en ny plats för verksamheten.

Hon säger att det finns ett stort intresse i Skellefteå och att man fått positiva signaler från regeringen, som sagt att de emotser en ansökan för tillstånd för kommersiell rymdverksamhet.

Här är bolagen som valts till rymdsatsningen:
APR technologies
Featherway robotics
Geografiska informationsbyrån
Sally R
Schvung ride
The code company
Unibap
Widefind

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera