Hoppa till innehållet

23-årig dollarmiljardär investerar i Key Butler

Gustav Witzøe som är som till grundaren av ett stort norskt laxföretag investerar i svensk-norsk-danska Key Butler. Bolaget är en Airbnb-tjänst och består av tre bolag som nyligen slogs ihop.

Oksana Poliakova, medgrundare av Tophost samt Oscar Hellenes och Sune Liengård, grundare av Lotel respektive Keybutler, De tre bolagen går nu under det gemensamma namnet Keybutler.
Oksana Poliakova, medgrundare av Tophost samt Oscar Hellenes och Sune Liengård, grundare av Lotel respektive Keybutler, De tre bolagen går nu under det gemensamma namnet Keybutler.

Den svensk-norsk-danska Airbnbtjänsten Key Butler har fått en investering på drygt 4 miljoner kronor från norrmannen Gustav Witzøe. Han har ärvt en stor andel av ett norskt laxföretag som grundades av hans pappa och är enligt tidningen Forbes en av världens rikaste personer under 25 år, med en förmögenhet på 1,33 miljarder dollar.

Bolagets affärsidé är att hjälpa Airbnb-uthyrare genom att lägga upp annonser, fota, städa, tvätta och hjälpa till med överlämning av nycklar.

Investeringen innebär att Key Butler värderas till 34 miljoner norska kronor, eller motsvarande knappt 36 miljoner kronor.

Nyligen kunde Di Digital berätta att den svenska Airbnb-tjänsten Tophost och dess norska och danska motsvarigheter Lotel och Key Butler slås ihop under det gemensamma namnet Key Butler. En tidig investerare är hotellmagnaten Petter Stordalen som gick in med 6 miljoner kronor i det danska och norska bolaget för ett år sedan.

Läs mer: Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare

Sune Liengård som är medgrundare och produktansvarig på Key Butler i Danmark berättar att pengarna som investeras kommer att användas av alla tre bolagen.

"Gustav Witzøe är på väg in i startupvärlden och vi har haft kontakt med honom i några månader. Han är ivrig kring att förstå det vi gör och det är fantastiskt kul att få in en ung investerare. Han är så ung att han har vuxit upp i den digitala världen", säger han till Di Digital.

Pengarna ska användas till att förbättra tjänsten och utöka till ett nytt affärsområde.

"Vi ska göra  det enklare att hyra ut sin lägenhet för att tjäna pengar när man är på semester. Dessutom grenar vi ut oss till att även erbjuda semesterhus, först i Norge och Danmark, och därefter i Sverige.”

Läs även: Trögstartad låneförmedlare tar nya tag – satsar i Norge

Tjänsten för semesterhus lanseras i några delar av Danmark i sommar och sedan i Norge, där säsongen är längre eftersom det finns många skidorter. Semesterhusen kan man hyra både via Airbnb och andra plattformar.

”Det finns många äldre spelare på den här marknaden som inte har förändrats så mycket på många år. Folk som har använt Airbnb förväntar sig flexibilitet och att veta vilka som kommer och när de kommer."

Dessutom ska pengarna användas till att förbättra Key Butlers prissättningsmodell.

"Priserna på Airbnb rör sig mycket upp och ned så det finns mycket pengar att tjäna för de som hyr ut sina lägenheter. Vi har jobbat på att förbättra prissättningen länge men det tar mycket tid. Airbnbs egen prissättningsalgoritm slängde vi ut genom fönstret för länge sen. Den funkar inte om man som uthyrare vill tjäna så mycket pengar som möjligt", säger Sune Liengård.

Läs mer: Airbnb går med vinst för första gången

Oksana Poliakova är medgrundare av Tophost, som nyligen alltså slogs ihop med de danska och norska motsvarande bolagen. Hon berättar för Di Digital att planen är att lansera i Stockholm under det nya varumärket Key Butler i april.

Den svenska delen av bolaget har påverkats en del av hur de norska och danska motsvarigheterna har arbetat.

När Key Butler lanserar i Stockholm kommer erbjudandet att vara en fullservicelösning där bolaget tar bilder, gör annonser, marknadsför lägenheten och sköter kontakten med gästerna. Innan sammanslagning erbjöds dessutom en simplare tjänst där lägenhetsägaren själv stod för kundkontakten, men den försvinner i och med lanseringen i april.

"I Sverige kommer pengarna från investeringen att användas till marknadsföring och för att växa", säger hon till Di Digital.

Läs även: Petter Stordalen går in i svensk-norsk el-startup

Om du vill nås av nyheterna först:Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera