Annons
E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.

370 000 svenskar tittar på e-sport varje dag

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.

EU:s miljardkrav på Google, Kinneviks nya vd och sexskandal i Binary Capital

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Trines team: Hanna Lindquist, Andreas Lehner, Sam Manaberi, Christian Genne, Christoffer Falsen.

Göteborgsbolaget Trine tar in 60 miljoner

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

370 000 svenskar tittar på e-sport varje dag

E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.
E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online. Foto: Abraham Engelmark
Publiken inom e-sport och gaming har växt med 35 procent på ett år och kategorin har nu 370 000 svenska tittare. Det är betydligt fler än de som tittar på traditionell sport online, enligt en undersökning av Mediavision.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Redan i höstas hade e-sport och gaming fler tittare än sport men skillnaden har förstärkts. Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen, en ökning med 35 procent på ett år. Traditionell sport online lockade 280 000 webbTV-tittare en genomsnittlig dag.

Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Hittills har de unga drivit på tillväxten men nu ökar konsumtionen också ökar i högre åldrar, enligt undersökningen.

Läs mer: MTG säljer tv-verksamhet för att satsa på spel

Det är framförallt Youtube som lockar tittarna. Den Google-ägda streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.

En förklaring till Youtubes tillväxt som anges är att de startade Youtube Gaming i augusti 2015. Amazon-ägda Twitch är den andra stora plattformen men utöver dessa två är det i dagsläget få som kan mäta sig i räckvidd. Dock talar det mesta för ökad konkurrens framöver.

Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport

”En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont. Mediavision följer därför den nordiska och svenska e-sport- och gamingmarknaden mycket nära”, säger Torbjörn Axelsson som är analytiker på Mediavision.

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post