Hoppa till innehållet

370 000 svenskar tittar på e-sport varje dag

Publiken inom e-sport och gaming har växt med 35 procent på ett år och kategorin har nu 370 000 svenska tittare. Det är betydligt fler än de som tittar på traditionell sport online, enligt en undersökning av Mediavision.

E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.
E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.Foto: Abraham Engelmark

Redan i höstas hade e-sport och gaming fler tittare än sport men skillnaden har förstärkts. Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen, en ökning med 35 procent på ett år. Traditionell sport online lockade 280 000 webbTV-tittare en genomsnittlig dag.

Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Hittills har de unga drivit på tillväxten men nu ökar konsumtionen också ökar i högre åldrar, enligt undersökningen.

Läs mer: MTG säljer tv-verksamhet för att satsa på spel

Det är framförallt Youtube som lockar tittarna. Den Google-ägda streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.

En förklaring till Youtubes tillväxt som anges är att de startade Youtube Gaming i augusti 2015. Amazon-ägda Twitch är den andra stora plattformen men utöver dessa två är det i dagsläget få som kan mäta sig i räckvidd. Dock talar det mesta för ökad konkurrens framöver.

Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport

”En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont. Mediavision följer därför den nordiska och svenska e-sport- och gamingmarknaden mycket nära”, säger Torbjörn Axelsson som är analytiker på Mediavision.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera