Hoppa till innehållet

3D-utvecklaren Goo ansöker om konkurs

3D-utvecklaren Goo Technologies har ansökt om konkurs. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande, efter en tids spekulationer om en stundande försäljning.

2015 lanserade Goo Technologies projektet Mountains of Mouthness. Under måndagen stod det klart att Katja Bergman, som är partner på Moor, lämnat posten som styrelseordförande.

Goo Technologies har, enligt pressmeddelandet, under en tid arbetat med att hitta en mer lönsam affär i kombination med att minska kostnadsmassan. Kostnaderna för bolaget är idag under kontroll och bolaget skulle ha möjlighet att skifta inriktning, heter det. Men styrelsen tvingas ändå att ansöka om konkurs på grund av bolagets negativa egna kapital, förorsakat av en för tung skuldbörda, uppger man. 

Det en gång hajpade bolaget utvecklar verktyg för 3D-miljöer för webben. Men lönsamheten har uteblivit. De senaste tre åren har bolaget gjort förluster på 32,5 miljoner kronor.

Under 2015 uppgick omsättningen till 8,7 miljoner kronor och årets resultat landade på -13,7 miljoner kronor. Antalet anställda var samma år 19 enligt årsredovisningen. 2014 var omsättningen 17,2 miljoner kronor.

Under måndagen kunde DI Digital avslöja att Katja Bergman (NTL) lämnar posten som styrelseordförande i det problemtyngda bolaget. Hon är partner på riskkapitalbolaget Moor (NTL) som äger 70 procent av Goo Technologies (NTL).

Läs mer: Efter vd-avhoppet – nu lämnar ordföranden Goo

I höstas bytte bolaget vd från Ola de Freitas, som även var medgrundare till bolaget, till Henrik Landin, som bland annat arbetat på mediejätten MTG MTG B +2,00%Dagens utveckling. I november 2016 lämnade Henrik Landin vd-posten.

I bolagets senaste årsredovisning framgår att Goo Technologies inte har lyckats säkra ny finansiering. I januari i år rapporterade Breakit att Goo Technologies var på väg att säljas och att förhandlingarna var i ett sent skede. Nu står det alltså klart att en konkursansökan blev lösningen istället.

Goo Technologies har, enligt pressmeddelandet, finansierats sedan starten genom aktieemissioner och konvertibla skuldebrev. Två av bolagets större konvertibelinvesterare har inte gått att övertyga om att konvertera till aktier, varefter styrelsen inte har någon annan utväg än att ansöka om att försätta bolaget i konkurs, skriver man.

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri