Stockholmsbaserade Now Interact har fått en kapitalinjektion på 5 miljoner dollar, motsvarande 44 miljoner kronor. Det är SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure som har investerat i bolaget tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden.
A-rundan markerar startskottet för bolagets expansion till USA. Men det var inte givet att det var nordiskt kapital som skulle bli aktuellt för investeringen.
”Vi hade långt gångna dialoger med amerikanska investerare, men valet föll på nordiska alternativ”, säger Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.
En amerikansk investerare reste till Sverige och träffade honom ett par gånger, men var samtidigt tydlig med att man krävde att bolaget skulle ha en omsättning i USA. I det läget tyckte Magnus Åström att det fanns fler fördelar med lokala investerare.
”För oss blev det lite hönan och ägget, för vi behövde pengarna för att dra igång på den amerikanska marknaden”, säger han.
Magnus Åström startade Now Interact 2010 med en enklare produkt som kunde avläsa vad kunder till olika företag gjorde både online och offline. 2014 lanserade man en mer sofistikerad lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.
I dag har Now Interact en omsättningstakt på 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland.
”I och med att den här rundan är klar så trycker vi på startknappen i USA”, säger Magnus Åström.
Men bolaget har redan två partners i USA – Rich Relevance och Genesys, som båda jobbar med flerkanalslösningar för företag. Det är samarbeten man har lyckats få till utan någon större närvaro i USA, främst för att Now Interact började locka till sig några av de bolagens största kunder.
Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley.
Di Digital har tidigare rapporterat att Now Interact har brevlådekontor på Nordic Innovation House, men nu väljer man att istället starta ett säljkontor i Santa Monica, Los Angeles. Det som i techsammanhang brukar kallas Silicon Beach.
”Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley och svårt att hitta folk där som vill stanna en längre tid”, säger Magnus Åström.
Han tror att utmaningen är tillräckligt stor att anställa folk i Silicon Beach. Planen är att den amerikanska organisationen på sikt ska ha 30 anställda, vilket är lika många som i Sverige. Men utvecklingsavdelningen stannar i Europa.
”Vi ska gå från noll till tio anställda ganska snabbt inom både direktsälj och försäljning genom partners”, säger Magnus Åström.
Han ser direktförsäljning som en strategi för att få in egna kunder och på så sätt skapa intresse bland potentiella partners. Samtidigt som att det ger goda marginaler för att skala upp verksamheten.
”Det tillsammans med investeringen kommer att räcka till att etablera en verksamhet i USA. Planen är att resa en B-runda i USA under första kvartalet 2018”, säger Magnus Åström.