Hoppa till innehållet

44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

AI-bolaget Now Interact tar in 44 miljoner kronor från nordiska investerare. Pengarna ska gå till en USA-etablering och man väljer Silicon Beach före Silicon Valley.

Teamet på Stockholmsbaserade Now Interact, som nu expanderar till USA.
Teamet på Stockholmsbaserade Now Interact, som nu expanderar till USA.

Stockholmsbaserade Now Interact har fått en kapitalinjektion på 5 miljoner dollar, motsvarande 44 miljoner kronor. Det är SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure som har investerat i bolaget tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden.

A-rundan markerar startskottet för bolagets expansion till USA. Men det var inte givet att det var nordiskt kapital som skulle bli aktuellt för investeringen. 

”Vi hade långt gångna dialoger med amerikanska investerare, men valet föll på nordiska alternativ”, säger Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.

Magnus Astrom

Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.

En amerikansk investerare reste till Sverige och träffade honom ett par gånger, men var samtidigt tydlig med att man krävde att bolaget skulle ha en omsättning i USA. I det läget tyckte Magnus Åström att det fanns fler fördelar med lokala investerare.

”För oss blev det lite hönan och ägget, för vi behövde pengarna för att dra igång på den amerikanska marknaden”, säger han.

Magnus Åström startade Now Interact 2010 med en enklare produkt som kunde avläsa vad kunder till olika företag gjorde både online och offline. 2014 lanserade man en mer sofistikerad lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I dag har Now Interact en omsättningstakt på 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland.

”I och med att den här rundan är klar så trycker vi på startknappen i USA”, säger Magnus Åström.

Men bolaget har redan två partners i USA – Rich Relevance och Genesys, som båda jobbar med flerkanalslösningar för företag. Det är samarbeten man har lyckats få till utan någon större närvaro i USA, främst för att Now Interact började locka till sig några av de bolagens största kunder.

Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley.

Di Digital har tidigare rapporterat att Now Interact har brevlådekontor på Nordic Innovation House, men nu väljer man att istället starta ett säljkontor i Santa Monica, Los Angeles. Det som i techsammanhang brukar kallas Silicon Beach.

”Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley och svårt att hitta folk där som vill stanna en längre tid”, säger Magnus Åström.

Han tror att utmaningen är tillräckligt stor att anställa folk i Silicon Beach. Planen är att den amerikanska organisationen på sikt ska ha 30 anställda, vilket är lika många som i Sverige. Men utvecklingsavdelningen stannar i Europa.

”Vi ska gå från noll till tio anställda ganska snabbt inom både direktsälj och försäljning genom partners”, säger Magnus Åström.

Han ser direktförsäljning som en strategi för att få in egna kunder och på så sätt skapa intresse bland potentiella partners. Samtidigt som att det ger goda marginaler för att skala upp verksamheten.

”Det tillsammans med investeringen kommer att räcka till att etablera en verksamhet i USA. Planen är att resa en B-runda i USA under första kvartalet 2018”, säger Magnus Åström.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera