”Vi ser att intresset för vår produkt växer i Norden och övriga Europa och det växer organiskt. Vi är inte i behov av kapital just nu, men vi behöver rusta för att kunna möta efterfrågan och för att kunna ta Fieldly till nästa nivå”, säger Daniel Krusenstråhle, vd och grundare.
Helsingborgsbolaget har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna.
Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.
Byggsektorn har börjat se nyttan av att digitaliseras.
”Vi ser att våra kunder sparar minst en arbetstimme per användare och dag genom att inte behöva åka till kontoret för att redovisa och rapportera på det sätt man alltid har gjort”, säger Sven Paulin, marknadschef och medgrundare.
Läs mer: Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera
Idag har Fieldly drygt 100 betalande bolag som kunder och över 3000 användare. I snitt tillkommer en ny betalande kund per arbetsdag.
”Hela byggsektorn har på riktigt börjat se nyttan av att digitaliseras. Det är inte bara de små bolagen med snabbare beslutscyklar som ser det, vi har börjat uppvaktas av de stora aktörerna också”, säger Sven Paulin.
Kundbasen finns främst i södra Sverige, men sprider sig över landet och nyligen släpptes tjänsten på polska och finska på efterfrågan från byggbolag där.
”Ofta är det bolag från flera länder inne i ett större byggprojekt och när tjänsten finns på flera olika språk så kan arbetsledaren skriva på ett språk och informationen översätts i realtid till de andra språken”, säger Daniel Krusenstråhle.
Förra sommaren tog Fieldly in 5,3 Mkr från affärsängeln Lars Dahlén, som i dag arbetar operativt i bolaget. För att växa globalt räknar Sven Paulin med att bolaget behöver ta in mellan 30 och 50 Mkr under hösten.
Ett tjugotal stora riskkapitalbolag är intresserade av det vi gör.
”Då är bolaget på riktigt moget för att göra en ordentlig internationell expansion. Vi följs av ett tjugotal stora riskkapitalbolag som är intresserade av det vi gör och Fieldly ska bli stort och globalt, det har varit tanken från dag ett”, säger Sven Paulin.
Preliminära siffror visar att Fieldly omsatte 2,9 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 ligger på 10 Mkr.
”Försäljningen kom igång ordentligt i oktober, sedan dess har vi inte haft en månad där vi har sålt för mindre än vad vår säljavdelning kostar”, säger Sven Paulin.