Hoppa till innehållet

55 miljoner back – nu är Urb-it klart för börsen

Flera tunga investerare är med när startupbolaget Urb-it tar in 110 miljoner kronor inför sin börsnotering. Prospektet vittnar dock om stora förluster och en närmast obefintlig omsättning.

Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.
Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.

Efter ett dramatiskt halvår med petad vd och chefsavhopp går startupbolaget Urb-it ut med sitt prospekt inför noteringen på First North. Di Digital har läst prospektet och kan konstatera att ambitionerna är skyhöga. 

Enligt vd-ordet ska man finnas i 33–50 städer inom fem år. Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022. 

Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin.

”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”, säger han. 

Urb-it (NTL) kan beskrivas som en teknisk plattform som låter anslutna butiker i handeln erbjuda leverans av sina varor.

Leveranserna görs frilansande ”Urbers” som likt Uber-chaufförer tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar varor direkt till kund inom en timme till en extrakostnad på 99 kronor. 

Bolaget startades för tre år sedan av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg. Och man har tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och ordföranden Lage Jonason.

Huvudverksamheten finns i Stockholm där man erbjuder leveranser från ett 60-tal butiker som Media Markt, Siba, J Lindeberg och A Day's March. Man har även rullat ut tjänsten i London och Paris.

Vi redo att gå på offensiven.

Men bolaget har haft svårt att hitta formen. Di Digital har bland annat kunnat rapportera om stora förluster, låg omsättning och om hur finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget på kort tid. För knappt fyra veckor sedan bytte ordföranden Lage Jonason dessutom ut sin vd, medgrundaren Mats Forsberg, mot den 28-årige finansmannen Fredrik Warstedt.

Läs mer: Urb-its ordförande byter vd inför noteringen 

Bolagets prospektet vittnar dock om Urb-its finansiella utmaningar. Förlusten under helåret 2016 var 55 Mkr. Och under årets första tre månader hade Urb-it en nettoomsättning på ynka 113 000 kronor och en förlust på 22 miljoner kronor. 

”Vi är ett tekniskt plattformsbolag som ännu inte har haft några stora inkomster. Vi har testat vår teknik och vår affärsmodell i tre städer. Men nu är vi redo att gå på offensiven. Antalet varor i appen måste växa parallellt med antalet kunder,” säger Urb-its ordförande Lage Jonason.

Urb-it får ett marknadsvärde på 188 miljoner kronor vid börsnoteringen. Ovanpå detta tar man alltså in 110 Mkr i en nyemission. 

Läs mer: Urb-its storägare halverar värderingen inför börsnoteringen

Ett glädjebesked är att man har lyckats locka succéfonden Swedbank Robur Ny Teknik gå in med 25 Mkr. Övriga ankarinvesterare går in med cirka 19 Mkr. Befintliga ägare skjuter till 37 Mkr och resterande andelar, drygt 28 miljoner kronor, kommer från allmänheten. Denna summa garanteras även av de befintliga ägarna Lage Jonason, Erik Mitteregger, Gerald Engström samt Mangold fondkommission som sköter noteringen.

”Vi har valt gå till börsen i ett tidigt stadium. Det är inget konstigt. Det speglas i den försiktiga prissättningen. Vi tycker även den del av allmänheten som vill skall få chansen att vara med”, säger Lage Jonason.

Hur långe klarar sig Urb-it på de 115 Mkr? Med nuvarande burnrate ser de ut att räcka i 15 månader? Och ni storsatsar ju på marknadsföring nu?

”Enligt våra beräkningar fram till bolaget klarar sig på sitt eget kapital. Vi har belastats med stora kostnader för it-utveckling och de kostnaderna komma att minska. Sedan förutspår vi en kraftig intäktsökning”, säger Lage Jonason.

Urb-it får en teckningskurs på 15 kronor per aktie under perioden 15-28 juni. Första handelsdagen beräknas ske den 7 juli på First North. 

Mer om Urb-its notering i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

För att nås av våra nyheter först:

Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera