Hoppa till innehållet

84 procent av Schibsteds vinst är från radannonser

De traditionella mediesajterna för en tynande tillvaro hos den norska mediekoncernen Schibsted, åtminstone sett till vinstsiffrorna. Radannonssajter som svenska Blocket står nu för nära 84 procent av koncernens resultat.

Foto: Jack Mikrut

Den norska mediekoncernen Schibsted arbetar hårt för att omprofilera sig från ett traditionellt mediehus till ett modern onlineföretag. Flera uppmärksammade drag har gjorts under året, bland annat försäljningen av Aspiro och musiktjänsten Wimp, numera Tidal, till rapstjärnan Jay-Z, samt ett uppköpsbud på sajten Hemnet.

Dagens rapport för det första halvåret 2015 visar att bolagets verksamhet inom radannonssajter, med svenska Blocket.se som det stora dragplåstret, nu står för 83,6 procent av koncernens vinst. För motsvarande period i fjol var siffran 71,6 procent.

Classifieds, som affärsområdet kallas, levererade ett rörelseresultat (på EBITDA-nivå) för perioden på 852 miljoner norska kronor. Koncernen som helhet redovisar ett rörelseresultat på 1018 miljoner norska kronor.



 

Majoriteten av omsättningen kommer dock fortfarande från den mer traditionella medieverksamheten. Radannonssajterna drog sammanlagt in 2,7 miljarder norska kronor under det första halvåret 2015, vilket motsvarar 36 procent av Schibsteds totala omsättning. Motsvarande siffra i fjol var 31 procent.

Förutom svenska Blocket.se och systersajten Bytbil.se har Schibsted radannonssajter i bland annat Frankrike, Norge och Spanien.

Blocket.se och affärsområdet Schibsted Growth, med sajterna hitta.se och prisjakt.nu, omsätter nu mer pengar tillsammans än trotjänaren Aftonbladet.

Av siffrorna framgår vidare att svenska Blocket.se och affärsområdet Schibsted Growth, dit sajterna hitta.se och prisjakt.nu räknas, nu omsätter mer pengar tillsammans än trotjänaren Aftonbladet.

Aftonbladets omsättning för det första halvåret 2015 landade på 959 miljoner svenska kronor. Blockets omsättning för perioden var 476 miljoner svenska kronor och Schibsted Growth redovisar 485 miljoner kronor, sammanräknat alltså två miljoner svenska kronor mer än den svenska kvällstidningen.

I fjol omsatte Aftonbladet 1014 miljoner svenska kronor, något mer än Blocket (432 miljoner) och Schibsted Growth (465 miljoner) tillsammans.

Dagstidningen Svenska Dagbladet omsatte 471 miljoner svenska kronor under det första halvåret 2015, med ett resultat på 31 miljoner kronor. Motsvarande siffror för i fjol var en omsättning på 488 miljoner svenska kronor med ett resultat på 14 miljoner svenska kronor.

“Den fortsatta nedgången på print i kombination med den snabba förändringstakten på onlinemarknaden skapar oro för mediehusens lönsamhet. Våra konkurrenter är i allt större utsträckning globala plattformar”, skriver vd Rolv Erik Ryssdal i en kommentar, men tillägger: “Högkvalitativ, oberoende journalistik är och kommer fortsätta vara fundamentet i vårt vinnande recept.”

Schibsted-aktien steg med 7 procent i handeln på fredagsmorgonen som reaktion på rapporten.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera