Den norska mediekoncernen Schibsted arbetar hårt för att omprofilera sig från ett traditionellt mediehus till ett modern onlineföretag. Flera uppmärksammade drag har gjorts under året, bland annat försäljningen av Aspiro och musiktjänsten Wimp, numera Tidal, till rapstjärnan Jay-Z, samt ett uppköpsbud på sajten Hemnet.
Dagens rapport för det första halvåret 2015 visar att bolagets verksamhet inom radannonssajter, med svenska Blocket.se som det stora dragplåstret, nu står för 83,6 procent av koncernens vinst. För motsvarande period i fjol var siffran 71,6 procent.
Classifieds, som affärsområdet kallas, levererade ett rörelseresultat (på EBITDA-nivå) för perioden på 852 miljoner norska kronor. Koncernen som helhet redovisar ett rörelseresultat på 1018 miljoner norska kronor.
Majoriteten av omsättningen kommer dock fortfarande från den mer traditionella medieverksamheten. Radannonssajterna drog sammanlagt in 2,7 miljarder norska kronor under det första halvåret 2015, vilket motsvarar 36 procent av Schibsteds totala omsättning. Motsvarande siffra i fjol var 31 procent.
Förutom svenska Blocket.se och systersajten Bytbil.se har Schibsted radannonssajter i bland annat Frankrike, Norge och Spanien.
Blocket.se och affärsområdet Schibsted Growth, med sajterna hitta.se och prisjakt.nu, omsätter nu mer pengar tillsammans än trotjänaren Aftonbladet.
Av siffrorna framgår vidare att svenska Blocket.se och affärsområdet Schibsted Growth, dit sajterna hitta.se och prisjakt.nu räknas, nu omsätter mer pengar tillsammans än trotjänaren Aftonbladet.
Aftonbladets omsättning för det första halvåret 2015 landade på 959 miljoner svenska kronor. Blockets omsättning för perioden var 476 miljoner svenska kronor och Schibsted Growth redovisar 485 miljoner kronor, sammanräknat alltså två miljoner svenska kronor mer än den svenska kvällstidningen.
I fjol omsatte Aftonbladet 1014 miljoner svenska kronor, något mer än Blocket (432 miljoner) och Schibsted Growth (465 miljoner) tillsammans.
Dagstidningen Svenska Dagbladet omsatte 471 miljoner svenska kronor under det första halvåret 2015, med ett resultat på 31 miljoner kronor. Motsvarande siffror för i fjol var en omsättning på 488 miljoner svenska kronor med ett resultat på 14 miljoner svenska kronor.
“Den fortsatta nedgången på print i kombination med den snabba förändringstakten på onlinemarknaden skapar oro för mediehusens lönsamhet. Våra konkurrenter är i allt större utsträckning globala plattformar”, skriver vd Rolv Erik Ryssdal i en kommentar, men tillägger: “Högkvalitativ, oberoende journalistik är och kommer fortsätta vara fundamentet i vårt vinnande recept.”
Schibsted-aktien steg med 7 procent i handeln på fredagsmorgonen som reaktion på rapporten.