Spotify och Stim befinner sig i en rättstvist som omfattar cirka 50 miljoner kronor. Skulden till Stim stiger ju längre förhandlingarna drar ut på tiden.
Techbolaget Auddly – som har musikprofiler som Björn Ulvaeus och Max Martin i ägarkretsen – känner igen problematiken.
”Det är precis det här vi vill förhindra. Vi kan lösa problemen som Spotify och Stim verkar ha”, säger Niclas Molinder, vd för bolaget.
Spotify vill undvika en black box, alltså oidentifierade pengar
Auddly (NTL), som hittills har tagit in cirka 50 miljoner kronor i extern finansiering, utvecklar en lösning som håller koll på vilka som har bidragit till en given låt och hur intäkterna ska fördelas.
”Vårt verktyg skapar en referenspunkt till sanningen så att alla är överens om vart pengarna ska, vad titeln på låten är och hur pengarna ska fördelas”, säger Niclas Molinder.
Ofta är den typen av information en spindelväv som sträcker sig över flera länder och tiotals olika upphovsrättsorganisationer världen över.
Pengar med oklar adress hamnar i det som brukar kallas musikvärldens svarta låda.
”Det Spotify verkar vilja undvika med det här är det som kallas för black box, alltså oidentifierade pengar. Bolag och organisationer i musikvärlden som får pengar som inte har någon adressat kopplad till sig”, säger Niclas Molinder.
Läs mer: Så stor är Spotifys skuld till svenska låtskrivare
Ofta leder oklarhet i datan till tvister om vart pengarna ska. Bara de senaste åren har Spotify betalat hundratals miljoner kronor i förlikningar med upphovsrättsinnehavare.
Två av Spotifys senaste bolagsförvärv verkar syfta till att lösa det problemet.
I april köpte streamingjätten bolaget Mediachain Labs, vars blockkedjebaserade teknik genererar en databas som sammankopplar en låt med sina upphovspersoner.
”Spotify kan ha ett intresse av att identifiera mottagare av pengar. Det kan dessutom finnas något i Mediachain Labs teknik som gör att man kan hitta mottagare bakåt i tiden också. Det är ett vanligt förekommande problem”‚ säger Niclas Molinder.
Läs mer: Stjärnproducenter miljoninvesterar i svensk musiktjänst
Själva arbetar Auddly på en lösning för hur information kring musikaliska verk ska samlas in och lagras. Ambitionen är att skapa en branschstandard.
Verksamheten är förlusttyngd. Auddly redovisar en förlust för 2016 på 16 miljoner kronor och intäkter på endast 363 000 kronor.
”Vi är inte en startup på vanligt manér som enbart tittar på att tjäna pengar. Förhandlingarna vi sitter i nu kommer att leda till en förändring för hela musikindustrin. Lyckas vi med det kan det bli så att de stora bolagen och organisationerna i musikvärlden inte godtar att det sitter någon och kapitaliserar på en lösning som är branschstandard.”
Hur ska era ägare få pengarna tillbaka?
”Vi tittar på lösningar kring hur detta affärsmässigt kan gå till. Exakta detaljer har jag inte men vi har ett antal olika scenarier. Vi kan berätta mer om det inom kort.”