Acast får nya ägare

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Svensk budtjänst går mot strömmen i USA

Tvärnit för Let’s Deal – noll tillväxt 2015

80 färska miljoner får Lauritz att flyta på börsen

Acast får nya ägare

Måns Ulvestam, vd för Acast.
Måns Ulvestam, vd för Acast. Foto: Jesper Frisk.
Riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, med Wallenbergsfärens holdingbolag FAM och Fjärde AP-fonden i ägarlistan, går in som ny delägare i poddplattformen Acast. Även mediekoncernen Bonnier är med när Acast tar in ytterligare 40 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

I våras tog poddplattformen Acast cirka 40 Mkr i en andra finansieringsrunda. Enligt Di:s uppgifter är den nya rundan lika stor som den förra, vilket bekräftas av Acasts vd Måns Ulvestam.

”Vi tar in 40 miljoner kronor”, säger han.

Mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, gick in som delägare i våras genom riskkapitalgrenen Bonnier Growth Media och deltar även i den nya rundan, bekräftar Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media, för Di.

”Vi är med och vi försvarar vår andel”, säger hon.

Majoriteten av aktierna tecknas dock av riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som tidigare investerat i bland annat betaltjänstbolaget Trustly, med grundarna Hjalmar Didrikson och Måns Alfvén.

Hjalmar Didrikson, med bakgrund på riskkapitaljätten EQT, kliver även in som ny styrelseordförande i Acast.

”Det är en teknik som är unik och som kan skalas globalt, och sådana företag växer inte på träd”, säger han till Di.

Bland Alfén & Didriksons ägare finns Wallenbergsfärens holdingbolag Foundation Asset Management, FAM, och Fjärde AP-fonden.

De nya pengarna ska Acast använda till den USA-expansion som påbörjades i somras, berättar vd:n Måns Ulvestam. I nuläget har bolaget ett kontor i New York med sex anställda.

”Huvudsyftet är att öka takten i USA och anställa fler människor”, säger han.

Acast har cirka 30 amerikanska poddar i sitt stall. De största kommer från tidningen Financial Times och sajten Buzzfeed. Det har på mindre än ett halvår gjort USA till Acasts största marknad, sett till antalet lyssningar.

Acast gjorde nästan 20 Mkr i förlust under bolagets första 14 månader. Det andra räkenskapsåret lider mot sitt slut och Måns Ulvestam räknar med tio gånger större omsättning 2015, cirka 25 Mkr.

”Men det är fortfarande expansion som är fokus, så det är inte så att vi kommer att göra vinst”, säger han.

Facebook
Twitter
E-post