Hoppa till innehållet

Acast fyller på kassan – kan omsätta 200 miljoner i år

Poddplattformens ägare fyller på kassan medan Acast letar en investering på cirka 100 miljoner kronor.

Ulrika Saxon (tv), vd för delägarna Bonnier Growth Media, Acasts vd Måns Ulvestam och Kerstin Cooley på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Evelina Carborn/Jesper Frisk/Amanda Lindgren
Ulrika Saxon (tv), vd för delägarna Bonnier Growth Media, Acasts vd Måns Ulvestam och Kerstin Cooley på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Evelina Carborn/Jesper Frisk/Amanda Lindgren

Försäljningen har tilltagit för den svenska poddplattformen Acast (NTL). I november i fjol omsatte bolaget 1 miljon dollar per månad, uppgav grundarna för Di Digital. I mars var den siffran det dubbla.

Men bolaget söker fortfarande på en investering som ska ta bolaget till nästa nivå. I väntan på den har Acasts ägare fyllt på bolagets kassa med 30 miljoner kronor, rapporterar Breakit.

Måns Ulvestam, Acasts vd, säger till Di Digital att transaktionen stängdes i slutet av 2016. Målet är nu att hitta en internationell investerare antingen i år eller under 2018.

”Det är en mellanrunda tills vi hittar rätt investerare till vår B-runda. Den ska vara på mellan 10 och 15 miljoner dollar. Det står vi fast vid. Vill någon investera mer kan det bli det också, men det är inte planen”, säger han.

Läs mer: Acast fortsätter på tillväxtspåret och ökar omsättningen 

Acast hjälper de 1500 poddarna i bolagets nätverk att ta in annonser i sina program. Reklamen kan anpassas efter var lyssnaren befinner sig. Bland innehållsproducenterna finns internationella mediehus som Reuters, Financial Times och The Guardian.

Nyligen uppgav Acast att bolaget hade nått 2 miljoner dollar per månad i omsättning. Måns Ulvestam säger till Di Digital att en årsomsättning för 2017 på över 200 miljoner kronor vore ”realistisk”.

”Vi är väldigt nöjda med hur försäljningen ökar. Den kurvan är det ingen aktieägare som är missnöjd med”, säger Måns Ulvestam.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea – som blir värt 2,4 miljarder 

Acasts hypotes är att en del lyssnare vill betala en summa per månad för reklamfri poddlyssning. Hittills erbjuder 15 av totalt 1500 poddar på Acasts plattform prenumerationer, däribland intervjuprogrammet Värvet på den svenska marknaden.

”Oavsett pris har de sålt ungefär lika bra”, säger Måns Ulvestam om försöksperioden för bolagets premiumaffär.

”Det fina med den här idén är att man inte behöver marknadsföring. Kunderna som vill köpa ett reklamfritt Värvet lyssnar redan på podden. Det är en självsäljande affär som är väldigt intressant.”

Acast har hittills tagit in drygt 130 miljoner kronor i kapital. Bland bolagets ägare finns riskkapitalbolaget Moor (NTL), Bonnier Growth Media (vars moderbolag Bonnier också äger Dagens industri) och Inbox Capital (NTL).

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera