Hoppa till innehållet

Acast-grundaren om podd-affären: "De vill bli som oss"

E.W Scripps har köpt Stitcher. En nyhet som för de flesta inte säger särskilt mycket. Men Acast-grundare Måns Ulvestam har väntat på just en sådan affär. ”De har nog sett att vårt system är framtiden”, säger han.

Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av poddplattformen Acast.
Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av poddplattformen Acast.

På tisdagsmorgonen meddelade Deezer att de sålt podcast-appen Stitcher till det amerikanska radionätverket E.W. Scripps. För någon som inte arbetar med podcaster är det svårt att se logiken, men Acasts grundare och vd Måns Ulvestam ser affären som starten på en viktig trend.

"När vi började var podcastmarknden ett amatörlandskap som drevs av entusiaster. Det håller på att förändras. Det finns till exempel en gemensam valuta för att köpa podcasts och ett standardiserat system för mätningar, och Acast som den enda globala spelaren välkomnar varje steg mot en kommersiellt väl fungerande marknad", säger han.

E.W Scripps är ett traditionellt amerikanskt radionätverk mest kända för sin årliga rättstavningstävling. Men för ett år sedan köpte de Midroll Media som producerar podcaster och säljer annonser.

”Det började med att Midroll skapade en säljorganisation för att sälja annonser i sina egna poddar och då kunde de lika gärna sälja åt andra poddar också”, säger Måns Ulvestam.

Läs mer: Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

I och med att E.W Scripps nu också köper podcast-appen Stitcher av Deezer håller de med andra ord på att köpa till sig alla delar i värdekedjan kring podcaster. En affärsmodell som är minst sagt bekant för svenska Acast.

”De har nog sett att vårt system är framtiden. Jag antar att de bygger en dynamisk annonsplattform också precis som vi har. Det hade jag gjort i alla fall”, säger han.

Fram tills nu har Acast främst haft konkurrenter inom de olika delarna av värdekedjan. Libsyn har konkurrerat om hosting, Panoply om sälj, Feedburner om distribution och Stitcher och Overcast om appar till slutkonsument. I och med dagens affär blir det tydligt att marknaden håller på att konsolideras vilket kan betyda mer direkta konkurrenter för Acast framöver.

”För mig är det inte ett dugg förvånande. De vill bli som oss. Podcast växer så det knakar och användarna upplever podd-annonser som de minst störande annonsformaten”, säger han.

Läs mer: Acast lanserar marknadsplats för poddar

E.W Scripps betalar 37 miljoner kronor för att köpa Stitcher. En prislapp som knappast får några gigantiska rubriker.

”Nej, det är inte mycket pengar. Men det är ju en acquihire, de har fantastiska apputvecklare som de vill få över. Deezer är väl klara med att lära sig av dem”, säger Måns Ulvestam.  

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera