På tisdagsmorgonen meddelade Deezer att de sålt podcast-appen Stitcher till det amerikanska radionätverket E.W. Scripps. För någon som inte arbetar med podcaster är det svårt att se logiken, men Acasts grundare och vd Måns Ulvestam ser affären som starten på en viktig trend.
"När vi började var podcastmarknden ett amatörlandskap som drevs av entusiaster. Det håller på att förändras. Det finns till exempel en gemensam valuta för att köpa podcasts och ett standardiserat system för mätningar, och Acast som den enda globala spelaren välkomnar varje steg mot en kommersiellt väl fungerande marknad", säger han.
E.W Scripps är ett traditionellt amerikanskt radionätverk mest kända för sin årliga rättstavningstävling. Men för ett år sedan köpte de Midroll Media som producerar podcaster och säljer annonser.
”Det började med att Midroll skapade en säljorganisation för att sälja annonser i sina egna poddar och då kunde de lika gärna sälja åt andra poddar också”, säger Måns Ulvestam.
Läs mer: Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden
I och med att E.W Scripps nu också köper podcast-appen Stitcher av Deezer håller de med andra ord på att köpa till sig alla delar i värdekedjan kring podcaster. En affärsmodell som är minst sagt bekant för svenska Acast.
”De har nog sett att vårt system är framtiden. Jag antar att de bygger en dynamisk annonsplattform också precis som vi har. Det hade jag gjort i alla fall”, säger han.
Fram tills nu har Acast främst haft konkurrenter inom de olika delarna av värdekedjan. Libsyn har konkurrerat om hosting, Panoply om sälj, Feedburner om distribution och Stitcher och Overcast om appar till slutkonsument. I och med dagens affär blir det tydligt att marknaden håller på att konsolideras vilket kan betyda mer direkta konkurrenter för Acast framöver.
”För mig är det inte ett dugg förvånande. De vill bli som oss. Podcast växer så det knakar och användarna upplever podd-annonser som de minst störande annonsformaten”, säger han.
Läs mer: Acast lanserar marknadsplats för poddar
E.W Scripps betalar 37 miljoner kronor för att köpa Stitcher. En prislapp som knappast får några gigantiska rubriker.
”Nej, det är inte mycket pengar. Men det är ju en acquihire, de har fantastiska apputvecklare som de vill få över. Deezer är väl klara med att lära sig av dem”, säger Måns Ulvestam.