Hoppa till innehållet

Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

Den svenska podcastplattformen Acast växer. Bolaget redovisar nu 30 miljoner lyssningar per månad, upp från 12 miljoner för ett år sedan. Och bolagets största marknad i USA fortsätter att växa.

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander är på plats i SXSW.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander är på plats i SXSW.Foto: Jesper Frisk

Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullar ut sin podcasttjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. På kort tid har marknaden i USA blivit Acasts största och står i dag för 37 procent av lyssningarna.

”USA är vår största marknad nu, fastän vi bara lanserades i höstas”, säger Måns Ulvestam när Di Digital träffar honom tillsammans med medgrundaren Karl Rosander på SXSW.

”Vi har haft tur med tajmingen. Podcasting som fenomen växer otroligt snabbt på grund av att det kommer bättre och bättre innehåll. I början på förra året lyssnade 17 procent av befolkningen i USA på podcasts. Nu är det 21 procent.”

Läs även: Tv-profilernas podd ska ut i världen

Acast har samarbeten med flera stora mediehus och har podcasts på sin plattform från bland andra The Guardian, Financial Times och Buzzfeed. Bolaget har även just påbörjat ett utökat samarbete med Buzzfeed, som har över 200 miljoner unika besökare i månaden, enligt Måns Ulvestam.

”De har sina kända shower hos oss och de är en viktig partner för oss. Det är väldigt kul att vi nu får ett utökat samarbete med dem”, säger han.

Acast har nu nått 30 miljoner lyssningar i månaden. Men trots att antalet lyssningar mer än fördubblats och omsättningen sexfaldigats det senaste året går bolaget fortfarande back.

Enligt Karl Rosander är det ett medvetet val. Bolaget fortsätter att investera för tillväxt. 

 ”Vi skulle kunna gå med vinst med det kapital som vi har tagit in hittills. Men hur vi gör framöver beror på hur mycket vi måste expandera. Vårt fokus är på USA i dag”, säger Karl Rosander.

Acast tog in 40 Mkr i en finansieringsrunda i fjol där bland andra mediekoncernen Bonnier var medfinansiär.

Läs även: Acast får nya ägare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera