Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullar ut sin podcasttjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. På kort tid har marknaden i USA blivit Acasts största och står i dag för 37 procent av lyssningarna.
”USA är vår största marknad nu, fastän vi bara lanserades i höstas”, säger Måns Ulvestam när Di Digital träffar honom tillsammans med medgrundaren Karl Rosander på SXSW.
”Vi har haft tur med tajmingen. Podcasting som fenomen växer otroligt snabbt på grund av att det kommer bättre och bättre innehåll. I början på förra året lyssnade 17 procent av befolkningen i USA på podcasts. Nu är det 21 procent.”
Läs även: Tv-profilernas podd ska ut i världen
Acast har samarbeten med flera stora mediehus och har podcasts på sin plattform från bland andra The Guardian, Financial Times och Buzzfeed. Bolaget har även just påbörjat ett utökat samarbete med Buzzfeed, som har över 200 miljoner unika besökare i månaden, enligt Måns Ulvestam.
”De har sina kända shower hos oss och de är en viktig partner för oss. Det är väldigt kul att vi nu får ett utökat samarbete med dem”, säger han.
Acast har nu nått 30 miljoner lyssningar i månaden. Men trots att antalet lyssningar mer än fördubblats och omsättningen sexfaldigats det senaste året går bolaget fortfarande back.
Enligt Karl Rosander är det ett medvetet val. Bolaget fortsätter att investera för tillväxt.
”Vi skulle kunna gå med vinst med det kapital som vi har tagit in hittills. Men hur vi gör framöver beror på hur mycket vi måste expandera. Vårt fokus är på USA i dag”, säger Karl Rosander.
Acast tog in 40 Mkr i en finansieringsrunda i fjol där bland andra mediekoncernen Bonnier var medfinansiär.
Läs även: Acast får nya ägare