Hoppa till innehållet

Acast mångdubblar omsättningen – men förlusterna rusar

Poddplattformen Acast sjufaldigar sin omsättning för 2015 till närmare 17 miljoner kronor. Men den snabba tillväxten har kostat. Bolagets förlust är dubbelt så hög som intäkterna.

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander, med Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander, med Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon.

Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. De såg ett behov av en plattform där poddare inte skulle behöva ansvara för annonsförsäljning utan enkelt kunna distribuera sina program.

Under 2015 växte bolagets omsättning kraftigt, till 16,6 Mkr i jämförelse med 2,3 Mkr år 2014. Det framgår av bolagets årsbokslut. 

”Det går riktigt bra. Omsättningen ökade i Sverige men även i de andra länderna där vi har lanserat”, säger vd och medgrundare Måns Ulvestam.

Samtidigt rusade förlusterna i höjden, ett resultat av kostsamma lanseringar på flera marknader. Jämfört med året innan ökade Acasts förluster från knappt 20 Mkr till 34 Mkr.

”Bolaget investerar mycket i nya marknader. England och USA var där vi expanderade mest och det kostade”, säger Måns Ulvestam.

Ser du en risk med att investera så mycket i expansion?

”Det är en kalkylerad risk. Vi har en plan som vi följer och som investerarna har investerat i. Om man följer planen så är alla glada. Om man inte följer planen blir det självklart ökad risk.”

Läs även: Acast-grundaren om podd-affären: ”De vill bli som oss”

Han vill inte uppge hur det har gått hittills i år men säger att bolaget följer den budget som har lagts. Under det första halvåret har Acast bland annat introducerat en plustjänst där poddare kan sälja extramaterial och bolaget planerar nu expansion på fler marknader. 

Planen är att gå med vinst i slutet på nästa år.

Samtidigt ökar antalet lyssningar på poddplattformen. I mars rapporterade Di Digital att Acast hade 30 miljoner lyssningar i månaden. Nu är antalet uppe i 45 miljoner, uppger Måns Ulvestam. En ökning med 50 procent på fyra månader.

”Det är en jävligt snabb ökning och det beror mest på USA. Nu börjar vi rulla igång rejält där. Det ökar varje månad. Vi säljer podcast och vi säljer annonser och ju fler lyssningar vi har desto mer pengar kan vi tjäna. På så sätt är vår affärsmodell ganska enkel.”

Bolaget har däremot inga planer på att bli vinstdrivande den närmaste tiden. 

”Planen är att gå med vinst i slutet på nästa år. Men man vet inte, det kan ju gå fortare”, säger han.


Se även: Acast-grundarna på SXSW i Austin


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera