Hoppa till innehållet

Accel-toppen: ”Folk trodde att Avito-grundarna var ett skämt”

Spotify, Avito och Supercell är bara några av bolagen som riskkapitaljätten Accel har investerat i. ”Jag trodde att Martin Lorentzon var galen. Men jag hade fel”, säger partnern Sonali De Rycker.

Sonali De Rycker är partner på riskkapitaljätten Accel.
Sonali De Rycker är partner på riskkapitaljätten Accel.Foto: Amanda Lindgren

Hon var med när Jonas Nordlander och Filip Engelbert knappt hade fått igång försäljningen i det blivande miljardbolaget Avito, Rysslands Blocket-kopia.

För tio år sedan vände sig Martin Lorentzon till henne för att sälja in Spotify, bolaget som skulle förändra hur världen lyssnade på musik. Den gången avstod Sonali De Rycker från att investera.

”Martin ville ha en värdering på omkring 100 miljoner dollar. Det var verkligen tidigt i Spotifys historia. Jag trodde att Martin Lorentzon var galen. Men jag hade fel”, säger Sonali De Rycker, partner på den amerikanska riskkapitaljätten Accel.

Ingen kände till Avito-grundarna och de som gjorde det trodde att de var ett skämt med sina solbrännor

Accel investerade däremot i Spotify 2011, innan bolaget hade lanserats i USA. I dag har Apple lanserat sin egen streamingtjänst som är cirka hälften så stor som Spotify i termer av betalande kunder.

Sonali De Rycker, vars Accel får möjligheten att sälja sitt innehav efter Spotifys kommande börsnotering, är inte orolig för konkurrensen.

”Apple har bara fått marknaden att växa och visat fler människor att det handlar om strömmad musik och inte nedladdningar”, säger hon.

Läs mer: Han skriver en bok om Spotify: ”Det var från början en pirattjänst” 

Sonali De Rycker växte upp i Indien och började fascineras av internetbolag när hon jobbade på en investmentbank i New York i slutet av 1990-talet.

”Jag jobbade med industribolag med tusentals anställda. Plötsligt fick jag chansen att jobba med företag vars grundare hade flip-flops på fötterna. Inga kostymer och slipsar. Det var företag som gick från noll till miljonbelopp på kort tid.”

I dag talar Sonali De Rycker på den stjärnprydda framtidskonferensen Brilliant Minds. Tema för årets tredje upplaga är ”numanity”, det vill säga den allt gråare zonen som står mellan människan och tekniken.

Foto:

Brilliant Minds, som i år är inne på sin tredje upplaga, hålls på Grand Hotel i Stockholm. Foto: Amanda Lindgren

Gäster i år är alla från den världsberömda konstnären Marina Abramovic till popstjärnan Usher och dollarmiljardären Chris Sacca, tidig investerare i bolag som Uber och Instagram.

Konferensens initiativtagare Daniel Ek, Spotifys vd, och Aviciis tidigare manager Ash Pournouri vill passa på att haussa Stockholm som världens kreativa huvudstad.


Fakta: Brilliant Minds

Vad: En två dagar lång konferens och en del av evenemangsveckan Symposium Stockholm, som vill befästa Stockholms och Sveriges ställning som världens kreativa nav.

Initiativtagare: Spotifys vd Daniel Ek och Aviciis tidigare manager Ash Pournouri. Vd är numera pr-profilen Natalia Brzezinski.

Gäster: Konstnärer, musiker och stora namn ur techvärlden. I år medverkar bland andra Robyn, Twitters grundare Evan Williams och Glenn Otis Brown, digitalchef för Obama-stiftelsen.


Det finns något särskilt med svenska techbolag enligt Sonali De Rycker. Redan 2004 investerade Accel i Lundabolaget Qlik, som i fjol köptes ut från New York-börsen för 25 miljarder kronor.

”Vår känsla är att bolagen som bildas i Sverige verkligen lämnar avtryck. Det finns något särskilt med ledarskapet här och hur orädda bolagen kan vara”, säger Sonali De Rycker.

Brist på rädsla kännetecknade Jonas Nordlander och Filip Engelbert när de som unga svenska entreprenörer ville lansera en radannonssajt i världens största land sett till yta.

Avito-grundarna träffade Sonali De Rycker på ett fik i Moskva 2011, några månader innan Accel investerade hundratals miljoner kronor i bolaget.

”Filip och Jonas var helt autentiska. De ville inte hitta nästa stora finansieringsrunda eller sola sig i stjärnglansen. Ingen kände till dem och de som gjorde det trodde att de var ett skämt med sina solbrännor. Två svenskar som skulle ge sig på att förankra sin affärsmodell över hela Ryssland. De brydde sig inte utan lyssnade hela tiden på konsumenterna och var övertygade om att det de gjorde var rätt”, säger Sonali De Rycker.

Läs mer: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik 

Rysslands annektering av Krim och andra ”makroekonomiska faktorer” fick Accel att sälja sitt Avito-innehav sent 2015. Köpare var sydafrikanska Naspers, som köpte aktier av Accel samt svenska Kinnevik och Northzone för omkring 10 miljarder kronor.

Accel är dock på utkik efter fler svenska techbolag. Den digitala vårdtjänsten Kry har fångat Sonali De Ryckers uppmärksamhet, liksom flera andra bolag som hon passar på att träffa under vistelsen i Stockholm

”Det finns några i tidiga skeden som vi håller koll på. Dem får jag berätta om senare.”

Foto:

Bland talarna var konstnärerna Olafur Eliasson (längst till höger), Marina Abramovic (tvåa från höger) och Jeff Koons (i mitten). Med på scen var värden Natalia Brzezinski (tvåa från vänster) och Moderna Museets Daniel Birnbaum (längst till vänster). Foto: Amanda Lindgren

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera