Hoppa till innehållet

Ace of Base-miljonerna till startupsektorn – Ulf Ekberg blir techinvesterare

Ace of Base-frontmannen Ulf Ekberg ger sig in i startupvärlden. Med investmentbolaget Norvik Ventures vill han satsa pengar i unga startupbolag som kombinerar teknik med musik och underhållning. “Den kreativa näringen ligger mig varmt om hjärtat”, säger han till Di Digital.

Daniel Katzenellenbogen och Ulf Ekberg på konferensen Sime i Stockholm.
Daniel Katzenellenbogen och Ulf Ekberg på konferensen Sime i Stockholm.Foto: Sime

Med över 40 miljoner sålda album är Ace of Base en av Sveriges bäst säljande musikgrupper genom tiderna. Nu kliver frontmannen Ulf Ekberg in i startupsektorn med investmentbolaget Norvik Ventures. Tanken är att satsa en del av Ace of Base-miljonerna i unga teknikbolag som utvecklar produkter inom musik och underhållning.

“Tanken är att gå in tidigt och ta en ganska stor ägarandel. Vi är delaktiga operativt i bolagen och hjälper till att gå från idé till produkt och att kommersialisera”, säger Ulf Ekberg till Di Digital.

“Svenskar är otroligt duktiga på teknik men vi är också makalöst framgångsrika i musikbranschen. Den kreativa näringen ligger mig varmt om hjärtat, dessutom är det väldigt roligt”, säger han.

Han är en av två delägare i Norvik Ventures, tillsammans med Daniel Katzenellenbogen. Sedan starten i fjol har bolaget gått in som delägare i tre teknikbolag.

“Förmodligen blir det ett eller två bolag till inom det närmaste året, men vi ser inget egenvärde att ta in fler. Det är våra privata pengar och vi vill vara delaktiga operativt”, säger Daniel Katzenellenbogen.

Den första offentliggjorda investeringen är i det finska bolaget Berggram, grundat av musikern och utvecklaren Jussi Bergman. Ulf Ekberg sitter i bolagets styrelse tillsammans med bland andra Aviciis manager Ash Pournori.

Alla drömmer av att kunna riva av ett rejält gitarrsolo på scen, men det är svårt att lära sig spela.

Berggram har utvecklat Zoundio, en mobilapp som automatiskt matchar användarens gitarr- eller pianoplinkande till bakgrundsmusik från till exempel Youtube eller Spotify. Tanken är att göra det enklare och roligare att lära sig spela ett instrument.

“Jag tror alla drömmer av att kunna riva av ett rejält gitarrsolo på scen, men det är svårt att lära sig spela. Med Zoundio ska vem som helst kunna plocka upp ett instrument och få det att låta grymt. Det är smart teknik som förstår musikalisk harmoni”, säger Ulf Ekberg.

Norvik Ventures har investerat “ett antal miljoner” i Zoundio, säger Ulf Ekberg. Planen är att lansera bolagets produkt under första kvartalet 2016. Just nu förs diskussioner om samarbeten med stora varumärken inom musiken, till exempel gitarrtillverkaren Fender.

“Vi laborerar med lite olika affärsmodeller. Det blir sannolikt någon form av prenumerationsmodell”, säger Ulf Ekberg.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera