Med över 40 miljoner sålda album är Ace of Base en av Sveriges bäst säljande musikgrupper genom tiderna. Nu kliver frontmannen Ulf Ekberg in i startupsektorn med investmentbolaget Norvik Ventures. Tanken är att satsa en del av Ace of Base-miljonerna i unga teknikbolag som utvecklar produkter inom musik och underhållning.
“Tanken är att gå in tidigt och ta en ganska stor ägarandel. Vi är delaktiga operativt i bolagen och hjälper till att gå från idé till produkt och att kommersialisera”, säger Ulf Ekberg till Di Digital.
“Svenskar är otroligt duktiga på teknik men vi är också makalöst framgångsrika i musikbranschen. Den kreativa näringen ligger mig varmt om hjärtat, dessutom är det väldigt roligt”, säger han.
Han är en av två delägare i Norvik Ventures, tillsammans med Daniel Katzenellenbogen. Sedan starten i fjol har bolaget gått in som delägare i tre teknikbolag.
“Förmodligen blir det ett eller två bolag till inom det närmaste året, men vi ser inget egenvärde att ta in fler. Det är våra privata pengar och vi vill vara delaktiga operativt”, säger Daniel Katzenellenbogen.
Den första offentliggjorda investeringen är i det finska bolaget Berggram, grundat av musikern och utvecklaren Jussi Bergman. Ulf Ekberg sitter i bolagets styrelse tillsammans med bland andra Aviciis manager Ash Pournori.
Alla drömmer av att kunna riva av ett rejält gitarrsolo på scen, men det är svårt att lära sig spela.
Berggram har utvecklat Zoundio, en mobilapp som automatiskt matchar användarens gitarr- eller pianoplinkande till bakgrundsmusik från till exempel Youtube eller Spotify. Tanken är att göra det enklare och roligare att lära sig spela ett instrument.
“Jag tror alla drömmer av att kunna riva av ett rejält gitarrsolo på scen, men det är svårt att lära sig spela. Med Zoundio ska vem som helst kunna plocka upp ett instrument och få det att låta grymt. Det är smart teknik som förstår musikalisk harmoni”, säger Ulf Ekberg.
Norvik Ventures har investerat “ett antal miljoner” i Zoundio, säger Ulf Ekberg. Planen är att lansera bolagets produkt under första kvartalet 2016. Just nu förs diskussioner om samarbeten med stora varumärken inom musiken, till exempel gitarrtillverkaren Fender.
“Vi laborerar med lite olika affärsmodeller. Det blir sannolikt någon form av prenumerationsmodell”, säger Ulf Ekberg.