Hoppa till innehållet

"Activision Blizzard blir en livboj för King"


När King och Activision Blizzard nu slås samman är de potentiella synergieffekterna enorma. Frågan är hur länge bolagen skulle ha klarat sig på egen hand, skriver Daniel Goldberg. 

Daniel Goldberg, Di Digital.
Daniel Goldberg, Di Digital.

Man kan inte annat än häpna över svenskgrundade Kings makalösa tillväxtresa. De fyra grundarna Riccardo Zacconi, Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson och Lars Markgren har tillsammans byggt upp en av spelvärldens verkliga giganter. King når idag fler användare på månadsbasis än till och med sociala nätverk som Twitter och Instagram, och redovisar en vinstmarginal som få andra spelutvecklare ens vågar drömma om.

Uppköpsbudet på 50 miljarder kronor från USA-bjässen Activision Blizzard markerar slutet på en saga som saknar motstycke i svensk teknikhistoria.

Samtidigt talar mycket för att Kings tillväxtresa redan nått vägs ände. Börskursen har åkt berg- och dalbana sedan noteringen i fjol och dagens uppköpsbud kommer på en nivå som ligger nästan 20 procent under introduktionskursen.

På sätt och vis är bolaget ett offer för sin egen framgång. King brottas fortfarande med att upprepa det extrema genomslag bolaget nådde med spelet Candy Crush Saga.

På sätt och vis är bolaget ett offer för sin egen framgång. King brottas fortfarande med att upprepa det extrema genomslag bolaget nådde med spelet Candy Crush Saga, som släpptes redan 2012 och sedan dess blivit mer eller mindre synonymt med den nya tidens små, enkla och ofattbart vanebildande mobilspel.

Vid börsnoteringen i fjol stod Candy Crush Saga för hela 80 procent av Kings intäkter. I somras hade den siffran sjunkit till 38 procent. Klart bättre, men även det en siffra som borde få även den mest stålmagade investerare att bli nervös. Mobilspelare är nyckfulla, oförutsägbara djur  – se bara på finska Rovios oförmåga att förvalta framgångssagan Angry Birds. Kings lönsamhet vilar fortfarande på en spelserie med snart fyra år på nacken – en evighet i spelvärlden.

Inte heller grundarna tycks särskilt övertygade om att framgången går att upprepa:  

“Alla våra team siktar hela tiden på att bli nästa Candy Crush, men vi räknar inte med att något av dem lyckas", sa King-grundaren Sebastian Knutsson i en intervju med Di Digital i somras. "Det är en fantastisk succé som vi ska vara stolta över. Men man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera.”

Ytterligare en pikant detalj: Nya siffror som släpptes i och med uppköpsbudet gör klart att King inte längre är ett växande bolag. Enligt vd Riccardo Sacconi hade King 474 miljoner aktiva användare på månadsbasis under det tredje kvartalet 2015. Det är en rejäl minskning jämfört med för bara tre månader sedan, då motsvarande siffra var 501 miljoner spelare. I mars 2015 redovisade King 550 miljoner aktiva användare per månad. På bara sex månader har bolaget alltså tappat nästan 15 procent av sina kunder.

Inte heller intäkterna växer. Det senaste året har King redovisat vinstmarginaler på över 40 procent, men det på en omsättning som krympt med nära 20 procent sedan sommaren 2014.

Kanske är dagens jätteaffär därför att betrakta som något av en livboj för det svenskgrundade bolaget.

Kanske är dagens jätteaffär därför att betrakta som något av en livboj för det svenskgrundade bolaget. Klart är att synergieffekterna som väntar kan bli brutala.

Activision Blizzard är i jämförelse med King ett gammalt och traditionsbundet spelbolag. Intäkterna kommer från påkostade, anrika spelserier som Call of Duty och World of Warcraft. Det är urstarka varumärken där varje nytt släpp säljer i miljonupplaga, företrädelsevis till konsol- och datorspelare, men där produktions- och distributionskostnaderna också är enorma. Activision Blizzards lönsamhet har pendlat mellan vinst och förlust det senaste året och bolaget har i stort misslyckats med att slå mynt av de senaste årens kraftiga tillväxt på mobilmarknaden.  

Om allt går som planerat kan dagens jätteaffär lösa båda bolagens problem i ett slag. Activision Blizzard får en genväg in på hundratals miljoner mobiltelefoner och kan dessutom bättra på sin vinstmarginal med ett par hundra miljoner dollar. King får bred varumärkesportfölj och en trogen kundkrets som är beredd att betala för sig, kanske även i mobilen.

Den kreativa verkshöjden i ett Candy Crush: Call of Duty kan givetvis diskuteras, men man kan nog räkna kallt med att det kommer sälja som smör.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera