Hoppa till innehållet

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Den amerikanska speljätten Activision Blizzard köper svenskgrundade King, mest känt för spelet Candy Crush Saga, för 5,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor.

King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.

Budet ger 18 dollar kontant per aktie i King, vilket motsvarar en premie om 16 procent jämfört med Kings stängningskurs i går.

King kommer att fortsätta fungera som ett fristående bolag och den nuvarande ledningen, – vd Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson som kreativ chef samt Stephane Kurgan som operativ chef – består även efter affären. Det framgår av ett pressmeddelande. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", säger Activision Blizzards vd Bobby Kotick i en kommentar. 

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Affären sker i samband med att Activision Blizzard redovisar sina resultat för årets tredje kvartal. Omsättningen för perioden landade på 990 miljoner dollar, knappt 8,5 miljarder kronor, med en vinst per aktie om 0,17 dollar. Under motsvarande period i fjol var omsättningen 753 miljoner dollar, med en förlust per aktie om 0,03 dollar. 

King är i jämförelse ett betydligt mindre, men också ett betydligt mer lönsamt bolag. För årets andra kvartal 2015 redovisade King en omsättning på 500 miljoner dollar, motsvarande knappt 4,3 miljarder kronor, med en vinst på ebitda-nivå om 207 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor. 

King är ett mindre men betydligt mer lönsamt bolag.

Activision Blizzard är ett av världens största spelförlag och ger ut titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Bolaget är dock starkast på den mer traditionella konsol- och pc-marknaden, till skillnad från King vars hela verksamhet kretsar kring mobilspel. 

"Mobilspel är den största och snabbast växande affärsmöjligheten i spelbranschen idag. Vi får nu en av världens mest framstående mobilspelsutvecklare och dess anställda som skapar fantastiskt innehåll på nya marknader runt om i världen. King har en enastånde duktig bolagsledning och över 1600 fantastiskt begåvade anställda", fortsätter Activision Blizzards vd Bobby Kotick. 

För att sätta prislappen om 5,9 miljarder dollar i perspektiv: Disney betalade 4,05 miljarder dollar för Lucasfilm, som äger rättigheterna till bland annat Star Wars, när det bolaget förvärvades hösten 2012. Prislappen på King, som är mest känt för spelserien Candy Crush, är alltså nästan 50 procent högre.

Ytterligare en jämförelse: Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Minecraft-skaparna Mojang år 2014, alltså ungefär hälften så mycket som Activision nu betalar för King.   

King har över 400 anställda i Stockholm. Nyligen öppnade bolaget en ny spelstudio i huvudstaden för att testa nya, mer experimentella spelkoncept. 

"Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", sa Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson nyligen i en intervju med Di Digital.

Läs även: King-grundaren efter miljardbudet: "Vi blir kvar i Stockholm"

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera