Hoppa till innehållet

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Den amerikanska speljätten Activision Blizzard köper svenskgrundade King, mest känt för spelet Candy Crush Saga, för 5,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor.

King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.

Budet ger 18 dollar kontant per aktie i King, vilket motsvarar en premie om 16 procent jämfört med Kings stängningskurs i går.

King kommer att fortsätta fungera som ett fristående bolag och den nuvarande ledningen, – vd Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson som kreativ chef samt Stephane Kurgan som operativ chef – består även efter affären. Det framgår av ett pressmeddelande. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", säger Activision Blizzards vd Bobby Kotick i en kommentar. 

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Affären sker i samband med att Activision Blizzard redovisar sina resultat för årets tredje kvartal. Omsättningen för perioden landade på 990 miljoner dollar, knappt 8,5 miljarder kronor, med en vinst per aktie om 0,17 dollar. Under motsvarande period i fjol var omsättningen 753 miljoner dollar, med en förlust per aktie om 0,03 dollar. 

King är i jämförelse ett betydligt mindre, men också ett betydligt mer lönsamt bolag. För årets andra kvartal 2015 redovisade King en omsättning på 500 miljoner dollar, motsvarande knappt 4,3 miljarder kronor, med en vinst på ebitda-nivå om 207 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor. 

King är ett mindre men betydligt mer lönsamt bolag.

Activision Blizzard är ett av världens största spelförlag och ger ut titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Bolaget är dock starkast på den mer traditionella konsol- och pc-marknaden, till skillnad från King vars hela verksamhet kretsar kring mobilspel. 

"Mobilspel är den största och snabbast växande affärsmöjligheten i spelbranschen idag. Vi får nu en av världens mest framstående mobilspelsutvecklare och dess anställda som skapar fantastiskt innehåll på nya marknader runt om i världen. King har en enastånde duktig bolagsledning och över 1600 fantastiskt begåvade anställda", fortsätter Activision Blizzards vd Bobby Kotick. 

För att sätta prislappen om 5,9 miljarder dollar i perspektiv: Disney betalade 4,05 miljarder dollar för Lucasfilm, som äger rättigheterna till bland annat Star Wars, när det bolaget förvärvades hösten 2012. Prislappen på King, som är mest känt för spelserien Candy Crush, är alltså nästan 50 procent högre.

Ytterligare en jämförelse: Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Minecraft-skaparna Mojang år 2014, alltså ungefär hälften så mycket som Activision nu betalar för King.   

King har över 400 anställda i Stockholm. Nyligen öppnade bolaget en ny spelstudio i huvudstaden för att testa nya, mer experimentella spelkoncept. 

"Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", sa Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson nyligen i en intervju med Di Digital.

Läs även: King-grundaren efter miljardbudet: "Vi blir kvar i Stockholm"

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera