Hoppa till innehållet

Adlibris-avhoppare bygger nytt miljardbolag

Från böcker till mediciner. För fyra år sedan startade ett gäng avhoppare från Adlibris nätapoteket Apotea.se. I fjol fördubblades omsättningen och i år kan miljardvallen spräckas.  

Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.
Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.Foto: Evelina Carborn

”Apotea hade en fantastisk tillväxt med fortsatt lönsamhet i fjol. I år talar mycket för att vi närmar oss en miljardomsättning”, säger Pär Svärdson, vd och medgrundare på Apotea.se och en rad andra nätbutiker.

Enligt preliminära siffror steg Apoteas omsättning med 110 procent till 585 Mkr under 2015. Vinsten var drygt 10 Mkr före skatt.

”Fördelen med Apotea är att vi har snabba leveranser och ett bredare sortiment än vanliga apotek. Vidare är priserna lägre, i snitt 30 procent lägre än andra apotek enligt en jämförelse från HUI”, säger Pär Svärdson.

Han var tidigare vd och medgrundare på nätbokhandeln Adlibris, som såldes till Bonnier en bit i taget mellan 2005 och 2011. När den sista delen hade lastats av lämnade Pär Svärdson och fem andra medarbetare nätbokhandeln för att starta något nytt.

Hur mycket kapital de fick med sig från Adlibris vill Svärdson inte säga.

”Men det var inte så mycket som man kan tro”, säger han.

Pengarna räckte i alla fall till att bilda ett gemensamt ägarbolag vid namn Laulima AB. (Ordet ”Laulima” betyder ungefär ”jobba tillsammans” på hawaiianska, enligt Svärdson.) Man tog sedan över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Bolaget stöptes om och lanserades 2012 som Apotea.se.

”Vi gick in med några miljoner kronor, men Apotea blev lönsamt redan under de första fyra månaderna. Konkurrensen har varit svag på nätet och vi har dubblat omsättningen varje år. Just nu får 10.000 nya kunder i veckan” säger Pär Svärdson, som gick från vd-rollen på Adlibris till att bli vd på Apotea.

De andra Adlibris-avhopparna bakom Laulima AB är Adlibris förre affärsutvecklingschef Fabian Fischer, förre it-chefen Anders Cserkuti, Pia Stoltz och Sofia Modig, som drev Adlibris marknadsavdelning, och förre ekonomichefen Camilla Günesli. Samtliga medarbetare har samma roller på Apotea.

Vid sidan av Apotea investerar Laulima AB i en rad andra verksamheter. Tre av dem är inom e-handeln.

”Vi är med och driver Babyland.se, Happyyachting.com, och ytterligare en nätbutik som vi inte gått ut med ännu”, säger Pär Svärdson.

Ägarbolaget Laulima AB äger idag 60 procent av Apotea. Sjätte AP-fonden äger cirka 22 procent och resten ägs av personalen. Hittills har man klarat sig utan att ta in pengar från riskkapitalsektorn.

Verksamheten är baserad i uppländska Morgongåva och under 2015 fördubblades personalstyrkan, från 70 till 140 anställda.

”Vi kommer att anställa ytterligare 20 personer under våren, varav minst 10 farmaceuter. Dessutom har vi tagit in 10 nyanlända som praktikanter”, säger Pär Svärdson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera