Hoppa till innehållet

Advrty vill visa reklam i dina glasögon – tar in 5 miljoner kronor

Det svenska adtechbolaget Advrty tar in 5 miljoner kronor för att utveckla sin annonsplattform för virtuella världar. Slutmålet är att leverera annonser direkt i mixed reality-glasögon till användarna.

Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty
Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty

Det Stockholmsbaserade adtechbolaget Advrty (NTL) har tagit in 5 miljoner kronor för att utveckla sin plattform för annonsering i virtual reality-, augmented reality- och mixed reality-miljöer.

”Vi jobbar just nu för fullt och hoppas att få ut en version tidigt under det fjärde kvartalet i år”, säger bolagets medgrundare och vd Niklas Bakos till Di Digital.

Pengarna kommer från ett antal affärsänglar och privatpersoner, däribland Pontus Dahlström, som även är partner på Advrty, samt Fundedbyme-grundaren Daniel Daboczy (NTL).

Bolaget har legat ganska lågt sedan idén föddes sommaren 2016 och visade första gången upp sig på den finska startupfestivalen Slush i december förra året, där man kvalificerade sig till Slush 100 Pitching Competition.

Fram tills nu har bolaget finansierats av privatinvesteraren och Advrtys medgrundare Niklas Kjellgren. I och med den nya investeringen värderas bolagett till 18 miljoner kronor.

Annonserna kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

I första skedet tänker sig Advrty att plattformen de utvecklar ska användas för annonser i spel som använder virtual reality.

”Det kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan.”

Niklas Bakos har en bakgrund från mobilspelsbranschen. Han har bland annat jobbat på Nasdaq-listade Glu Mobile och japanska Bandai Namco och haft olika roller inom affärsutveckling, marknadsföring, försäljning och även varit med och producerat spel.

Han ser VR, AR och mixed reality, som är en blandning mellan verkliga och virtuella världar, som spännande framtida fält för annonsering.

”VR ger en helt annan displayyta än mobiler eller PC. Man får gå från att tänka på en annonsyta som är 5 till 13 tum och istället tänka på människans synfält, som är mycket större.”

Tanken är att lägga in reklamen sömlöst i spelen och apparna för att komma ifrån annonseringen som ett störande moment i upplevelsen.

”Vi har utvecklat en algoritm som förstår hur människor faktiskt tittar på olika ytor i virtual reality och mixed reality. Det innebär att vi kan skapa annonser där annonsören bara betalar om användaren faktiskt har tittat på den.”

Enligt honom ska plattformen även ge annonsörerna tillgång till data så som när användaren tittade på en annons, var de då befann sig i den virtuella världen och hur länge de tittade på den. Det här, menar Niklas Bakos, gör det lättare att skapa kontextuell reklam som går att rikta precist.

Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone

Så småningom vill Advrty erbjuda mer avancerade annonsformat, till exempel animationer med AI.

Och då framförallt inom mixed reality.

”Vi tror att det kommer att komma i glasögonformat och sakta men säkert ändra definitionen av vad en skärm är. Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone.”  

Läs även: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Niklas Bakos ser en framtid där vi kommer att gå runt med MR-glasögon på oss dagligen. Där vill alltså Advrty finnas med och leverera annonser.

”I ditt vänstra synfält kanske du har ditt Facebook-flöde eller en kalender som ligger och flyter. I MR-apparna kommer vår annonsplattform kunna ligga och leverera ut annonser i synfältet helt enkelt.”

Han tänker sig också att annonser inom VR kommer att flytta den sortens spel till det läge där dagens mobilspel redan befinner sig idag. Där dominerar free2play-modellen, alltså att spelen är gratis att ladda ned medan utvecklaren tjänar pengar genom köp i appen eller genom reklam. 

För VR finns det än så länge för få användare och för små volymer för att free2play-modellen ska vara tillämplig, menar Advrty-grundaren. Där är spelen antingen helt gratis eller kostar att köpa innan man kan börja spela.

”Vi vill låta VR-utvecklare använda reklam, så att de kan släppa sina spel gratis och tjäna pengar."

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera