Hoppa till innehållet

Affärsänglar skapar investeringsboom i techbranschen

De unga svenska techbolagen är på väg mot ett rekordår. Aldrig tidigare har sektorn lockat till sig så mycket kapital. En viktig pådrivare är en explosion av privatinvesterare som nu fattat tycke för sektorn.

Sveriges mäktigaste techinvesterare, nu som kortlek.
Sveriges mäktigaste techinvesterare, nu som kortlek.

Hittills i år har det investerats uppemot 13 miljarder kronor i nystartade svenska techbolag. Det är siffror som till och med får IT-yrans glada dagar att blekna. Samtidigt hävdar investerarna, som många var med för 15 år sedan, att det är annorlunda den här gången. Det märks inte minst bland privatinvesterarna som nu över pengar över den snabbväxande sektorn.

Hela listan: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Affärsängeln Jane Walerud (NTL), spader ess på Di Digitals lista, är en av de som var med under it-boomen. 1998 lämnade hon Ericsson för att starta Bluetail, som byggde säker drift för e-post och andra webbfunktioner. När bolaget såldes 18 månader senare blev det startskottet för hennes investerarkarriär. Hon har bland annat varit tidig investerare i Lensway (NTL) och Klarna (NTL).

”Det är väldigt många fler affärsänglar. Men det är också väldigt många fler bolag”, säger Jane Walerud om nuvarande klimatet.

”I början jobbade affärsänglar ensamma. Sedan har nätverk med affärsänglar blivit allt vanligare. Nu tycker jag att en del affärsänglar blivit så stora att man går tillbaka mer mot att köra ensam igen”, fortsätter hon.

Foto:

Karl Malmström (NTL), vd för region väst på Connect, en ideell organisation som matchar entreprenörer med kompetens och kapital från näringslivet, pekar ut forna entreprenörer, som drivit bolag men sålt sin andel och tjänat mycket pengar, som en vanlig typ av affärsängel.

”De gillar att vara med i spännande företag som det händer saker i”, säger han.

En person som passar in på den beskrivningen är Jonas Nordlander (NTL), hjärter ess på listan, som tillsammans med Filip Engelbert grundade ryska Blocket-kopian Avito (NTL). När Kinnevik förra hösten sålde sin andel i bolaget till Sydafrikanska Naspers passade också grundarna på att sälja en del av sitt innehav. Totalt fick duon då loss 1,4 miljarder kronor. Trots att de fortfarande arbetar med Avito är de redan aktiva investerare i nya bolag. De har till exempel investerat i casinosajten Leo Vegas och låneplattformen Lendify.

”Det är jättekul och väldigt inspirerande att träffa människor som oftast är lite yngre och har smarta grejer på gång”, säger Jonas Nordlander.

Kommentar: ”Affärsänglarna får bolag att flyga”

Alla investeringar har dock inte varit lyckosamma för duon. I februari i fjol gick de in med 6 Mkr i bitcoin-bolaget KNC Miner som bara ett halvår senare gick i konkurs.

”Vi blev inte ledsna över det, det är sådant som händer. Jag tror inte man ska göra sådana investeringar om man inte har råd att förlora pengarna”, säger Jonas Nordlander.

Men det är inte bara framgångsrika entreprenörer som tar klivet och blir affärsänglar. Det traditionella näringslivet har också börjat fatta tycke för techbranschen. H&M-vd:n Karl-Johan Persson (NTL) har gjort investeringar i exempelvis e-handelsplattformen Fyndiq (NTL) och matkassebolaget Mathem (NTL). Hans portfölj av teknikbolag närmar sig ett värde på en miljard kronor. Collectors ordförande Lena Apler (NTL) har också seglat upp som aktiv privatinvesterare med investeringar i bland annat fintech-bolagen Sigmastocks (NTL) och Dreams (NTL).

Men även om pengar är viktiga för de unga bolagen i techsektorn är det kanske inte det allra viktigaste.

”Det viktigaste jag bidrar med är operativt arbete. Jag är mycket mer aktiv än en vanlig styrelseledamot”, säger Jane Walerud.

Det är något som kan krävas när bolaget befinner sig i en tidig fas, enligt henne.

”I en tidig startup kan allt ändras på en vecka.”

Investerarveteranen Lars Lindgren (NTL) började som affärsängel under 1980-talet, långt innan begreppet fanns, och håller med.

”Entreprenörer köper kompetensen och engagemanget från affärsänglarna och betalar med aktier, sedan får de pengar från affärsänglarna på köpet.”

”Vi affärsänglar är några konstiga typer som betalar för att jobba gratis med andras problem. Men jag skulle inte vilja ha det på något annat vis”, tillägger han.

Foto:

Även om Sverige tillhör de bästa i världen på att ta hand om unga startups, finns det fortfarande utrymme för förbättring. Annette Nordvall (NTL), partner i affärsängelnätverket STOAF (Stockholms affärsänglar), har under året bott i Silicon Valley. Ett av syftena var att lära sig vad affärsänglar kan göra bättre och hjälpa entreprenörer.

”Vi kan i Sverige vara dåliga på att ställa frågor som gör att vi inte får någon hjälp.”

”Jag tycker att man kan vara mer generös med att dela med sig av sina kontakter och sitt nätverk, utan att förvänta sig särskilt mycket tillbaka. Det är man mycket bättre på i Silicon Valley”, säger hon.

Foto:

Kommentar: ”Affärsänglarna får bolag att flyga”

Foto:

Fakta: Så har vi gjort urvalet 

I listan ingår personer som i första hand investerar eget kapital, inte sällan görs dock investeringar tillsammans med andra i olika typer av investerarnätverk. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier: Framgång som investerare, branschrenommé, tillgängligt kapital, tidsinvestering och investeringsaktivitet. Vilken kortfärg en investerare fått, har ingen betydelse listan följer endast kortens valör.

Fakta: Nordic Tech List

All fakta över investeringar som personerna på listan gör finns samlad på nordictechlist.com – Di Digitals databas över investeringar i snabbväxande onoterade bolag i Norden. Databasen är gratis och öppen för alla att ta del av.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera