Hoppa till innehållet

AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA

Med datadriven vård vill AI-utvecklaren Lytics ge patienter högre kvalitet och spara pengar åt sjukvården. En Hövding-veteran är bland investerarna när bolaget tar in 5 Mkr för att expandera i USA.

Martin Rugfelt är styrelseordförande i Lytics men ersätts snart av Torbjörn Gärdenfors.
Martin Rugfelt är styrelseordförande i Lytics men ersätts snart av Torbjörn Gärdenfors.

Lytics (NTL) är en avknoppning från Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay. Bolaget vill kombinera traditionell vård med stora mängder data.

Enkelt uttryckt handlar det om att bygga upp ett datadrivet larmsystem för att upptäcka när en enskild patient behöver vård. Genom att förutse sjukhusinläggningar vill man minimera omotiverade sjukhusvistelser och i stället se till att patienten får rätt vård i rätt tid.

Den amerikanska marknaden är mogen för datadriven vård

I USA har Lytics främst arbetat med att förutse när dialyspatienter behöver vård, medan man i Sverige har valt att applicera tekniken på KOL-patienter.

Nu tar Lytics in 4,7 miljoner för att expandera på den amerikanska marknaden för dialys.

”Emissionen drivs av att vi får fler bra samarbeten i USA och ser goda resultat där”‚ säger Martin Rugfelt, styrelseordförande för Lytics.

”Den amerikanska marknaden är mogen för datadriven vård eftersom de har ett sjukvårdssystem där man kan få ersättning efter kvalitet på vården och med det också får ett ansvar för att patienten inte kommer tillbaka i onödan.”

Läs mer: Efter Ebays uppköp – nu ska han göra industrin smartare

Di Digital har tidigare berättat om mjukvarubolagets planer på att starta en vårdcentral för KOL-patienter i Malmö. Enligt Martin Rugfelt väljer man nu att avvakta med det och istället fokusera på amerikanska dialyspatienter.

”Vår teknik för prediktion ligger helt rätt för den marknaden och vi har kommit längre inom dialys än inom KOL. Vi ser att vi kan använda insikterna från dialystekniken för att utveckla KOL-behandlingen i framtiden. Vi fokuserar hellre på att göra en sak riktigt bra just nu än arbetar på flera marknader, det kostar kraft och kapital att växa i USA”, säger Martin Rugfelt.

Pengarna i emissionen kommer från såväl befintliga som nya ägare. Bland de befintliga ägarna finns bolagets vd Mattias Paulsson och Swedish Growth Fund.

I samband med att investeringsrundan stängs går också Torbjörn Gärdenfors, tidigare operativ chef på börsnoterade Hövding (NTL), in som styrelseordförande för Lytics.

”Han har ett förflutet på Hövding, Anoto och Ericsson och blir en viktig förstärkning för bolaget”, säger Martin Rugfelt.

Läs mer: Skånskt AI-bolag startar vårdcentral

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera