Hoppa till innehållet

AI-lärare från Malmö ska vässa elevernas mattekunskaper

Artificiell intelligens och mänsklig interaktion ska hjälpa elever att bli bättre på matematik. Till höstterminen lanserar Malmöbolaget Learner sin nya utbildningsplattform.

Fredrik Leifland (till höger) är vd och grundare på Learner
Fredrik Leifland (till höger) är vd och grundare på Learner

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat den snabbväxande edtech-sektorn. Stora pengar investeras just nu i bolag som med teknikens hjälp vill förändra och förbättra skolväsendet. Bland andra har investmentbolag som Kinnevik och de tidigare Axis-ägarna Gullspång gjort sektorn till ett fokusområde.

Läs även: Kan startup-sektorn rädda den svenska skolan?

Ytterligare ett bolag på området är Learner, som utvecklar en utbildningsplattform byggd på artificiell intelligens.

Idén till Learner kommer från grundaren Fredrik Leiflands egna problem att klara mattekurserna på universitetet. Han kuggade 9 av 10 kurser under utbildningen i industriell ekonomi och resultaten fick honom att tvivla på sig själv. Självförtroendet dalade tills han bestämde sig för att ta reda på varför han inte klarade tentorna.

”Jag har relativt lätt för att lära mig och det handlade inte om fallenhet för matematik, det handlade om sättet jag studerade på”, säger Fredrik Leifland, vd för Learner och en av bolagets grundare.

Han insåg att om han hade haft problem så borde det finnas fler som hade liknande behov av hjälp med studieteknik.

”Kunskapsluckorna bygger ofta på att man har missat något i ett tidigare steg i undervisningen. Om vi tillsammans med eleven identifierar luckorna och täpper till dem så blir det lättare att gå vidare till nästa uppgift”, säger Fredrik Leifland.

Learner bygger en chattbaserad tjänst, knuten till läroplanen, som genom att kombinera mänsklig interaktion från Learners studiepedagoger med artificiell intelligens ger tips och förslag på hur man bäst löser en matematikuppgift. Eleven kan också få se en video som visar hur problemet ska lösas.

Learner har byggt sin tjänst under det senaste året och under 2016 har bolaget varit en del av acceleratorn Fast Track Malmö. Under våren betatestas produkten för att lanseras i samband med att höstterminen startar. För att sedan kunna skala upp tjänsten förbereder Fredrik Leifland en investeringsrunda.

"Vårt fokus just nu ligger på att göra tjänsten så bra som möjligt och leverera ytterligare värde till våra användare, men vi kommer att behöva ta in kapital. Hur mycket beror på hur snabbt vi bestämmer oss för att växa och skala tjänsten."

Fredrik Leifland säger att förutom de traditionella läxhjälpstjänsterna är Göteborgsbolaget Eeducations tjänst Albert en konkurrent, men Learner riktar sig främst till högstadie- och gymnasieelever.

”Det är kombinationen av människa och maskin som är vår styrka”, säger Fredrik Leifland.

Learner har valt matematik som första spår, men tjänsten går att utveckla mot andra ämnen och mot andra språk.

”Så länge vi förhåller oss till läroplanen i respektive land så går tjänsten att skala på vilken marknad som helst”, säger Fredrik Leifland.

Läs även: Göteborgs-startup lanserar AI-lärare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera