Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat den snabbväxande edtech-sektorn. Stora pengar investeras just nu i bolag som med teknikens hjälp vill förändra och förbättra skolväsendet. Bland andra har investmentbolag som Kinnevik och de tidigare Axis-ägarna Gullspång gjort sektorn till ett fokusområde.
Läs även: Kan startup-sektorn rädda den svenska skolan?
Ytterligare ett bolag på området är Learner, som utvecklar en utbildningsplattform byggd på artificiell intelligens.
Idén till Learner kommer från grundaren Fredrik Leiflands egna problem att klara mattekurserna på universitetet. Han kuggade 9 av 10 kurser under utbildningen i industriell ekonomi och resultaten fick honom att tvivla på sig själv. Självförtroendet dalade tills han bestämde sig för att ta reda på varför han inte klarade tentorna.
”Jag har relativt lätt för att lära mig och det handlade inte om fallenhet för matematik, det handlade om sättet jag studerade på”, säger Fredrik Leifland, vd för Learner och en av bolagets grundare.
Han insåg att om han hade haft problem så borde det finnas fler som hade liknande behov av hjälp med studieteknik.
”Kunskapsluckorna bygger ofta på att man har missat något i ett tidigare steg i undervisningen. Om vi tillsammans med eleven identifierar luckorna och täpper till dem så blir det lättare att gå vidare till nästa uppgift”, säger Fredrik Leifland.
Learner bygger en chattbaserad tjänst, knuten till läroplanen, som genom att kombinera mänsklig interaktion från Learners studiepedagoger med artificiell intelligens ger tips och förslag på hur man bäst löser en matematikuppgift. Eleven kan också få se en video som visar hur problemet ska lösas.
Learner har byggt sin tjänst under det senaste året och under 2016 har bolaget varit en del av acceleratorn Fast Track Malmö. Under våren betatestas produkten för att lanseras i samband med att höstterminen startar. För att sedan kunna skala upp tjänsten förbereder Fredrik Leifland en investeringsrunda.
"Vårt fokus just nu ligger på att göra tjänsten så bra som möjligt och leverera ytterligare värde till våra användare, men vi kommer att behöva ta in kapital. Hur mycket beror på hur snabbt vi bestämmer oss för att växa och skala tjänsten."
Fredrik Leifland säger att förutom de traditionella läxhjälpstjänsterna är Göteborgsbolaget Eeducations tjänst Albert en konkurrent, men Learner riktar sig främst till högstadie- och gymnasieelever.
”Det är kombinationen av människa och maskin som är vår styrka”, säger Fredrik Leifland.
Learner har valt matematik som första spår, men tjänsten går att utveckla mot andra ämnen och mot andra språk.
”Så länge vi förhåller oss till läroplanen i respektive land så går tjänsten att skala på vilken marknad som helst”, säger Fredrik Leifland.
Läs även: Göteborgs-startup lanserar AI-lärare