Hoppa till innehållet

Airbnb på charmoffensiv inför presidentvalet

Airbnb vill få demokraterna i USA på sin sida. I en ny undersökning påstår bolaget att 80 procent av generation Y är positiva till tjänsten och att det därför kan bli en fråga som påverkar presidentvalet.

Airbnb försöker få upp delningsekonomin på den politiska agendan inför presidentvalet i USA.
Airbnb försöker få upp delningsekonomin på den politiska agendan inför presidentvalet i USA.

Under demokraternas konvent i Philadelphia samlades 40 000 personer, varav 7 000 hittade sovplats genom Airbnb, uppger bolaget. Samtidigt ska drygt dubbelt så många hotellrum ha bokats.

Till skillnad från demokraterns konvent ska republikanernas ha attraherat mycket färre personer, och enbart 2 500 ska ha hyrt via Airbnb. Delningsekonomins två främsta företag, Airbnb och Uber, drar därmed en politisk slutsats – demokrater är mer positiva till delningsekonomin, och då speciellt partiets yngre väljare.

Under en paneldebatt under demokraternas konvent släppte Airbnb en undersökning som visar att 80 procent av generation Y, vilket oftast inkluderar personer födda 1980–2000, är positiva till att Airbnb är lagligt i deras bostadsområde. 

Läs även: Airbnb tar miljardlån för expansion och nya tjänster

Bolaget menade också att år 2025 kommer 75 procent av väljarbasen bestå av personer från den här generationen, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. På grund av att många av dessa bor i delstater som har lika stor chans att få en republikansk majoritet i presidentvalet som en för demokraterna, borde politikerna ta sig an delningsekonomin, menar Airbnb:s pr-chef, Chris Lehane.

”Om du är kandiderar till president-posten eller egentligen vilken annan politisk position som helst borde du tala om delningsekonomin, eftersom det är kärnan i och centralt för generation Y:s ekonomiska framtid”, sa Chris Lehane under debatten.

Men kampen för Airbnb kommer sannolikt inte ske på presidentnivå utan på delstatsnivå.

Precis som i Sverige är synen på delningsekonomin i USA delad i de politiska lägren och flera demokrater har velat att myndigheterna undersöker hur korttidsuthyrningar påverkar bostadsmarknaden och boendekostnader i redan dyra områden. 

Läs även: ”Airbnb-förbud skapar ett angivarsamhälle”

Samtidigt har vissa politiker en mer positiv attityd till Airbnb, som den tidigare borgmästaren i Philadelphia Michael Nutter. Han beskriver utvecklingen som oundviklig.

”Jag är ganska säker på att även häst och vagn-folket anställde ett lämpligt antal lobbyister och advokater för att bekämpa Henry Ford och personer som kom åkande i de nymodiga sakerna som kallas bilar”, sa han under Airbnb:s paneldebatt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera