Airbnbs historia började som ett sätt att betala hyran för grundarna Joe Gebbias och Brian Cheskys lägenhet i San Francisco. Året var 2007 och de hyrde ut sitt vardagsrum till konferensbesökare som kom till stan och kallade det ”Airbed and breakfest”.
Mycket har hänt sedan dess, men en sak har varit detsamma – Airbnb har varit helt inriktat på boende.
Under en presentation på konferensfestivalen Airbnb Open i Los Angeles, där runt 7 000 värdar som hyr ut sina boenden via tjänsten har samlats i veckan, berättade Brian Chesky om bolagets nästa drag.
I den nya tjänsten, som man kallar Trips, ska bolaget även erbjuda resenärer att boka aktiviteter och olika lokala upplevelser.
Läs också: Här är Airbnb-uthyrarnas skattenota
Trips lanseras i tolv städer, däribland Los Angeles, San Francisco, Tokyo och Seul, med 500 olika upplevelser. Men värdar i 39 städer kan själva följa efter och lägga upp aktiviteter som man vill sälja på Airbnbs plattform.
För att öka säkerheten och kunna bekräfta en användares identitet på plattformen kommer hen behöva ladda upp en giltig id-handling samt bekräfta den med en selfie.
Bland de befintliga upplevelserna finns bland annat en workshop med Samurai-svärd och tryffeljakt i Toscana. Airbnb släpper även bland annat en guidebook med tips från lokala Airbnb-värdar. På sikt är planen också att man ska kunna boka flyg via Airbnb.