Hoppa till innehållet

Aktie-startup i samarbete med Avanza och Nordnet

Nätmäklarna Avanza och Nordnet börjar samarbeta med aktiestartupen Sigmastocks. Samtidigt tar Sigmastocks in nytt kapital från bland annat Cint-grundaren Bo Mattsson och Collectors grundare Lena Apler.

Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.
Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.

Sigmastocks startades för knappt två år sedan av grundarna Mai Thai och Nanna Stranne. Bolagets affärsidé är att konkurrera med de stora bankernas, ofta utskällda, fondlösningar.

”Vi startade som en reaktion mot de höga fondavgifterna. Det vi gör är att vi hjälper privatpersoner att starta och spara i en aktieportfölj utan att behöva gå via en fond”, säger Mai Thai.

Sigmastocks har tagit fram en sorteringsalgoritm som gör att användarna kan få hjälp att skapa en optimerad aktieportfölj. Genom att välja vilken marknad man vill spara i och vilken typ av bolag så sorterar algoritmen ut en optimerad portfölj.

”Vi samlar och analyserar en stor mängd aktier. Nu kan man investera i svenska och amerikanska aktier och kan till exempel välja att sortera ut alla bolag som inte räknas som etiska”, säger Nanna Stranne.

För att hantera de faktiska transaktionerna i aktier inleder Sigmastocks nu ett samarbete med nätmäklarna Avanza och Nordnet. Det innebär att alla aktieaffärer kan ske på deras plattformar och Sigmastocks roll blir att fungera som ett sorts beslutsstöd för spararna.

”Vi tycker att det är en jättebra tjänst och har gjort en lätt integration. Vi får se om vi senare gör en djupare och mer automatiserad integration”, säger Håkan Nyberg, vd för Nordnet.

Läs mer: Nordnet ska investera i startups

I samband med att samarbetet med Avanza och Nordnet blivit klart tar Sigmastocks också in en ny investeringsrunda. Det är bland annat Chalmers Ventures, Lena Apler som grundat Collector Bank och entreprenören Bo Mattsson som nyligen sålde sitt bolag Cint som går in i Sigmastocks.

”Det är både befintliga och nya ägare som går in. Vi tar in en mindre summa pengar nu och kommer att ta in en större runda i höst”, säger Mai Thai.

Läs mer: Collector satsar 100 miljoner på fintech

Totalt är det 2,5 miljoner kronor som Sigmastocks tar in varav 1 miljon är i form av lån från Almi. Bolagets affärsmodell är att ta ut en prenumerationsavgift av användarna. Kostnaden är mellan 19 och 49 kronor i månaden – en modell som skiljer sig från fondbolagen.

”Vi tar aldrig någon procentuell avgift utan bara en fast avgift oavsett hur mycket man sparar”, säger Nanna Stranne.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera