Annons
Alibabas Jack Ma retar upp lyxmärken som Gucci och Yves Saint Laurent med att hävda att kopior är bättre än originalen.

Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

Alibabas Jack Ma retar upp lyxmärken som Gucci och Yves Saint Laurent med att hävda att kopior är bättre än originalen.
Alibabas Jack Ma retar upp lyxmärken som Gucci och Yves Saint Laurent med att hävda att kopior är bättre än originalen. Foto: AP
Alibabas styrelseordförande Jack Ma sticker ut hakan och hävdar att plagiat nu för tiden är bättre än originalprodukterna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under ett tal på tisdagen gick Alibabas styrelseordförande Jack Ma ut med att kopior tillverkade i fabriker som annars tillverkar produkter för designermärken är minst lika bra som originalen, rapporterar Financial Times. 

Uttalandet kommer efter en längre tids kritik mot e-handelsjätten för att de inte gör något åt försäljning med falska varor på säljplattformar som Taobao.

”Varorna tillverkas i samma fabriker med exakt samma råmaterial men de använder inte varumärkena”, säger Jack Ma.

Foto: AP
Alibabas styrelseordförande Jack Ma under tisdagens tal. Foto: AP.

Några som är rejält uppretade är designföretagen.

I fjol stämde Kering, som äger lyxmärkena Gucci och Yves Saint Laurent, Alibaba för att de hade uppmuntrat och gjort vinster på imitationer av designprodukterna. I maj blev också Alibaba uteslutna från internationella koalitionen mot förfalskningar på grund av liknande inställning mot företagets förmedling av designimitationer. 

Läs även: Alibaba lånar 25 miljarder – planerar uppköpsräd

En månad tidigare hade dock Alibaba formellt dragit igång sina ansträngningar i ett program som ska hjälpa kinesiska fabriker att utveckla egna varumärken. Detta i ett försök att avskräcka dem från att producera förfalskningar.

Jack Ma förtydligar sitt uttalande med att ”förfalskningar inte är ett kvalitetsproblem, utan istället är ett immaterialrättsproblem”.

Finwire/Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post