Hoppa till innehållet

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba köper på sig 83 procent av aktierna i Lazada.

Säljare är bland annat svenska Kinnevik. 

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.
Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.Foto: kollage.

Lazada grundades 2012 av svensken Christopher Brinkeborn Beselin (NTL) på uppdrag av Kinnevik och Rocket Internet. Lazada är en e-handelsplattform för lokala och internationella säljare som i dag finns Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.

I april 2016 sålde Kinnevik knappt hälften av sina aktier i Lazada till Alibaba för en bruttoköpeskilling om 57 miljoner dollar, motsvarande 490 miljoner kronor. Försäljningen var en del i en större affär där Alibaba köpte på sig majoriteten av aktierna i Lazada. I samband med affären ingick parterna även ett avtal som gav Alibaba rätt att förvärva ytterligare aktier i bolaget vid ett senare tillfälle.

Läs även: Så ska Kinnevik investera sin Lazada-miljard 

Nu utnyttjar Alibaba den optionen och ökar sitt ägande i Lazada från 51 procent till 83 procent aktierna. Kinnevik säljer i samband med det alla sina kvarvarande aktier, motsvarande 3,6 procent av det totala antalet aktier, för nära 1 miljard kronor. 

Även Rocket Internet säljer hela sitt innehav i Lazada till Alibaba. Rocket internet får nära 2,4 miljarder kronor för 8,8 procent av aktierna och räknar med att de därmed haft en avkastning på 20 gånger investerat kapital i Lazada.

Kinneviks sammanlagda investering i Lazada förväntas resultera i en nettovinst om 933 miljoner kronor, motsvarande 2,9 gånger investerat kapital.

Läs mer: Superentreprenören Christopher Brinkeborn Beselin om starten av Lazada 

Di Digital/Finwire


Mer om Alibaba i Di Digitals systerpodd Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.


 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera