Lazada grundades 2012 av svensken Christopher Brinkeborn Beselin (NTL) på uppdrag av Kinnevik och Rocket Internet. Lazada är en e-handelsplattform för lokala och internationella säljare som i dag finns Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.
I april 2016 sålde Kinnevik knappt hälften av sina aktier i Lazada till Alibaba för en bruttoköpeskilling om 57 miljoner dollar, motsvarande 490 miljoner kronor. Försäljningen var en del i en större affär där Alibaba köpte på sig majoriteten av aktierna i Lazada. I samband med affären ingick parterna även ett avtal som gav Alibaba rätt att förvärva ytterligare aktier i bolaget vid ett senare tillfälle.
Läs även: Så ska Kinnevik investera sin Lazada-miljard
Nu utnyttjar Alibaba den optionen och ökar sitt ägande i Lazada från 51 procent till 83 procent aktierna. Kinnevik säljer i samband med det alla sina kvarvarande aktier, motsvarande 3,6 procent av det totala antalet aktier, för nära 1 miljard kronor.
Även Rocket Internet säljer hela sitt innehav i Lazada till Alibaba. Rocket internet får nära 2,4 miljarder kronor för 8,8 procent av aktierna och räknar med att de därmed haft en avkastning på 20 gånger investerat kapital i Lazada.
Kinneviks sammanlagda investering i Lazada förväntas resultera i en nettovinst om 933 miljoner kronor, motsvarande 2,9 gånger investerat kapital.
Läs mer: Superentreprenören Christopher Brinkeborn Beselin om starten av Lazada
Di Digital/Finwire
Mer om Alibaba i Di Digitals systerpodd Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.