Hoppa till innehållet

Alibaba överväger serverhallar i Sverige

Kinas e-handelsjätte Alibaba överväger att bygga serverhallar i norra Sverige. Det framkom i ett möte mellan grundaren Jack Ma och Stefan Löfven i Hangzhou. 

Alibabas grundare Jack Ma träffade Sveriges statsminister Stefan Lövfen på onsdagen.
Alibabas grundare Jack Ma träffade Sveriges statsminister Stefan Lövfen på onsdagen.Foto: Thomas Engström.

Alibaba dominerar den kinesiska e-handelsmarknaden och omsatte förra året nästan 200 miljarder kronor. Närmaste utmanare är JD.com som är uppbackat av landets största e-jätte Tencent.

Det är lätt att bli överväldigad av rena storleken av den kinesiska marknaden. Landet har drygt 750 miljoner internetanvändare, dubbelt så många som hela USA:s befolkning. Kina står i dag för nästan 40 procent av världens alla e-handelstransaktioner, enligt siffror från landets handelsdepartement, men väntas inom några år utgöra över häften, enligt en rapport av konsultfirman Deloitte.

Läs även: Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard 

Men Kina räcker inte. Det kinesiska konglomeratet har som mål att nå två miljarder konsumenter världen över inom 20 år, och att över 100 miljoner människor över hela världen ska sysselsättas med hjälp av Alibabas tjänster.'

Alibaba ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall. Facebook har placerat datorhallar i Luleå och näthandelsjätten Amazon har nyligen meddelade att man kommer att etablera nya datacenter i Sverige.

”Vi överväger att bygga upp datorcenter i Sverige”, säger Alibabas vd Daniel Zhang utan att gå in på detalj.

Alibabas Europachef Terry von Bibra har tidigare sagt till Di Digital att norra delarna av Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat för att kyla servrarna och därför är en ”mycket attraktiv marknad för datacenter”.

Läs även: Här är Alibabas flirt med norra Sverige 

Näringsminister Mikael Damberg säger till Di att några konkreta beslut kring datorhallar ännu inte tagits, men att signalerna från Alibaba är positiva.

”Det är ju uppenbart att de är intresserade och vi har en bra dialog”, säger Mikael Damberg.

När Alibabas grundare Jack Ma träffade Stefan Löfven i Hangzhou i Kina under onsdagen visade han sitt intresse för svensk design och innovation.  

”Kina kommer snart ha 500 miljoner människor i medelklassen. Kina behöver bra produkter, Kina behöver bra tjänster. Svenska företag är kända för hög kvalitet”, säger han.

52-årige Jack Ma, som med en personlig förmögenhet på cirka 360 miljarder kronor rankas som Asiens rikaste man, tryckte hårt på att han vill se fler svenska produkter på Alibabas olika handelsplattformar i och med att kinesiska konsumenters livsstil förändras och allt fler efterfrågar produkter med högre kvalitet.

Läs även: Så kan Mälardalen påverkas av Amazons intåg 


Mer om Alibaba i Den Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera