Hoppa till innehållet

Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter

Singles Day är dagen då e-handeln omsätter som allra mest. För kinesiska e-handelsjätten Alibaba innebär det klirr i kassan. Bolaget sålde för nästan 10 miljarder kronor på fem minuter.

Jack Ma, Alibabas grundare och vd.
Jack Ma, Alibabas grundare och vd.

Singles Day började i Kina som en protest mot alla hjärtans dag. Men det var innan den togs över av Alibaba och blev en 24 timmar lång shoppingorgie med livesänd tv-show. Den amerikanska motsvarigheten Cyber Monday bleknar i jämförelse – förra året var försäljningen under Singles Day tre gånger större, skriver Financial Times.

På fredagen kommer innebära ett nytt rekord. Bara under de första fem minuterna såldes varor för nästan 10 miljarder kronor och med åtta timmar kvar var förra årets rekord på motsvarande 130 miljarder kronor i försäljning slaget, rapporterar Bloomberg.

Alibabas siffror har dock ifrågasatts av analytiker. Alibaba rapporterar bruttoförsäljning i realtid och tidigare har leverantörer till Alibaba pumpat upp sina siffror genom att skicka ut tomma paket. Enligt Duncan Clarke, som skrivit en bok om Alibaba, bestod också hela 20 procent av försäljningen under 2014 av falska orders från "klickfabriker".

Katy Perry, som är älskad i Kina och kallas "fruktsystern" för sina färgglada kläder, var bokad som huvudakt under tv-sändningarna i dag. Men den amerikanska sångerskan ställde in sitt framträdande i sista sekund, rapporterar CNN Money.

Andra världsstjärnor som basketspelaren Kobe Bryant, skådespelerskan Scarlett Johanson och den före detta fotbollsspelaren David Beckham var däremot på plats.

Di Digital/Direkt

Läs mer: Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera