Hoppa till innehållet

Alibabas storägare säljer miljardinnehav

Alibabas storägare Softbank säljer knappt 5 procent av e-handelsjätten för 66 miljarder kronor.

Jack Ma är Alibabas vd.
Jack Ma är Alibabas vd.Foto: Mark Schiefelbein

Den japanska mobiloperatören Softbank säljer aktier till ett värde av minst 7,9 miljarder dollar, drygt 66 miljarder kronor, av sitt stora aktieinnehav i kinesiska Alibaba.

I och med det minskar ägandet från 32,2 procent till ungefär 28 procent. Intäkterna ska användas av företaget till att betala av på skulder.

Läs mer: Alibaba lånar 25 miljarder – planerar uppköpsräd

Det sker samtidigt som bolaget kämpar med att få fart på den amerikanska teleoperatören Sprint som köptes upp för tre år sedan, skriver Wall Street Journal.

Softbank äger idag 32,3 procent av Alibaba och planerar efter försäljningen att kvarstå som ägare till cirka 28 procent.

Läs mer: Alibaba utmanar MTG med egen e-sportturnering

Investeringen från Softbanks sida i Alibaba skedde första gången år 2000 när grundaren och vd:n Masayoshi Son satsade 20 miljoner dollar i det på den tiden lilla e-handelsbolaget. Sedan dess har Alibaba utvecklats i en rasande takt och har nu ett börsvärde på över 200 miljarder dollar.

Di Digital/TT/Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera