Kampen om självkörande bilar är i full gång och för Tesla har det funnits med i planen sedan starten. Nu tar elbilstillverkaren nästa steg i utvecklingen, och från och med nu ska alla bilar som kommer från dess fabriker vara utrustade med fullt autonom hårdvara.
Onsdagskvällens produktlansering föranleddes av en tweet från Teslas grundare och vd Elon Musk, där han skrev om ett ”oväntat produktavslöjande”.
Läs mer: Bil, buss eller autopilot? Sakerna Elon Musk kanske släpper på måndag
Produktsläppet var planerat till i måndags, men Elon Musk sköt upp det till onsdagen med ytterligare en tweet. Under dagen skrev han att det skulle handla om steg två för den nya bilen Model 3, men den nya hårdvaran kommer även att finnas i nyproducerade bilar av modellerna Model S och Model X.
De flesta spekulerade innan i att den nya produkten skulle vara nästa version av autopiloten i bilarna. Tesla har dock skippat det tidigare namnet Autopilot 2.0, då hårdvaran blir helt autonom, och istället kallar man den helt enkelt för fullt självkörande hårdvara.
Tesla har också gått ifrån upplägget med att satsa främst på radarantenner och fokuserar istället på kameror. Den nya hårdvaran har hela åtta kameror, jämfört med tidigare en, som täcker 360 grader. De tillsammans med tolv så kallade ultrasonic radarsensorer och en radarantenn i fronten ger nivå fem av autonoma egenskaper.
”Det är en superdator i en bil”, sa Elon Musk under ett samtal med journalister om nyheten.
Nivå fem är den högsta för ett autonomt system och innebär att bilarna ska kunna köra sig själva i alla olika förhållanden och väder. Elon Musk gav exemplet att en Tesla-bil ska kunna köra de 450 milen mellan Los Angeles och New York redan 2017.
Om (media) skriver negativa artiklar som bidrar till att människor inte använder självkörande bilar, så dödar ni människor.
I en bloggpost om nyheten skriver Tesla att den nya hårdvaran är ”substantiellt säkrare än en mänsklig förare”. Tidigare i år har det skett två dödsolyckor med Teslas bilar och elbilstillverkaren har hänvisat till att den befintliga autopiloten är ett assisterande system som kräver en uppmärksam förare, även om bilen rent tekniskt kan köra själv.
Under samtalet med journalister blev Elon Musk arg när frågan om säkerhet kom upp. Han insisterade på att självkörande Tesla-bilar kommer att orsaka färre olyckor än mänskliga förare.
”Om (media) skriver negativa artiklar som bidrar till att människor inte använder självkörande bilar, så dödar ni människor”, hävdade han.
Den nya självkörande hårdvaran finns redan i bilarna som produceras i Teslas fabriker just nu. Men bilägarna kommer inte att kunna använda den. Än så länge har den inte heller alla funktioner som den autopiloten i de befintliga bilarna har påslagna, vilket Tesla kommer att lösa med mjukvara istället.
Nivå 5 för hårdvaran kommer först att slås på under 2018, vilket också måste ske med hänsyn till rådande lagar och regler. I bloggposten om produktlanseringen skriver Tesla:
”…vi kommer att fortsätta kalibrera systemet genom flera miljoner mils körning, för att garantera viktiga förbättringar för säkerhet och bekvämlighet.”
Priset för den helt självkörande hårdvaran är 8 000 dollar i USA. Det kommer också gå att välja fyra kameror istället för åtta till priset av 5 000 dollar, samt att det finns ytterligare ett enklare alternativ för 3 000 dollar.
Elon Musk har sedan tidigare sagt att Tesla kommer att ge sig in i transportkampen med Uber och Lyft, som båda jobbar på lösningar för självkörande bilar. I informationen om de olika alternativen hintar också Tesla om ett så kallat ”Tesla Network”. Där skriver man att det är förbjudet att använda Teslas självkörande bilar för någon annan tjänst än Teslas egen.
Tesla-aktien gick upp med drygt två procent under dagen och hämtade hem tappet från leveransbeskedet om nya Model 3. När nyheten om den självkörande hårdvaran kom på onsdagskvällen ökade kursen ytterligare en knapp halv procent i efterhandeln.
Läs också: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar