Hoppa till innehållet

E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Det började när en Ica-handlare i Norrtälje byggde ett provrum intill sitt postombud. Nu lanserar Mall of Scandinavia en lyxversion av samma idé: en ”click & services”-hörna med postombud och provrum för folk som beställt kläder på nätet.

Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.
Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.

”Det här är början på en trend. Vi är gärna med och utvecklar konceptet”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord med 1.600 postombud i Sverige.

E-handeln växte med 16 procent under tredje kvartalet. Det är mer än tre gånger så mycket som tillväxten i detaljhandeln som helhet, enligt Postnords E-barometer. Totalt spås e-handeln omsätta hela 50 miljarder kronor i år, vilket innebär att den utmanar butikshandeln på allvar.

Läs mer: E-handeln spås ta all tillväxt i detaljhandeln 2017

Kläder och skor är några av de vanligaste varorna som handlas på nätet. Hela 50 procent av alla kvinnor hade handlat mode på nätet det senaste kvartalet, enligt Postnord. Motsvarande siffra för männen är 30 procent.

De flesta klädbutiker på nätet erbjuder fria returer. Men fram till nu har problemet varit att plaggen inte levereras hem, utan till ett postombud. Frestelsen är därmed att prova varorna på plats och skicka tillbaka alla eventuella felköp direkt. Det går kanske med ett par skor, men vad gör man om man köpt en blus eller ett par byxor?

”Då behöver man ett provrum”, säger Magnus Aronsson, en av ägarna bakom Ica Flygfyren i Norrtälje.

När han öppnade ett postombud i butiken i somras var det ingen tvekan om att ett provrum skulle inrättas i anslutning till det.

”Jag tänkte varför inte testa? Då kan man ju prova kläderna man köpt på nätet. De som passar tar man hem, och de som inte gör det skickar man tillbaka direkt. Då sliper man komma in extra gång”, säger Magnus Aronsson, som hoppas servicen ska locka fler kunder till butiken.

Satsningen har gått så bra att Aronsson redan tagit fram en expansionsplan.

”Vi ska bygga ut och inrätta sex provrum. Fortsätter postombudet växa med 20-30 procent om året kommer det behövas inom fem år”, säger han.

Magnus Aronsson är visserligen en ovanligt uppkopplad Ica-handlare. På Ica Flygfyren i Norrtälje kan man både beställa och betala för sina matvaror på nätet. Sedan hämtar man dem i butikens ”drive-through”, eller får dem hemkörda för en extra avgift.

Men idén med provrum för e-handlare har spridit sig till andra livsmedelsbutiker, som Ica Maxi i Mölndal. Nu satsar även Sveriges största köpcentrum, Mall of Scandinavia, på ett provrum vid sitt postombud.

”Mall of Scandinavia erbjuder nu sina kunder ett provrum intill det utlämningsställe som de har i samarbete med Postnord”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han var nyligen ute och inspekterade köpcentrumets så kallade ”click & services”-del som erbjuder postombud med provrum, concierge-tjänster och annat.

”Det ser mycket lovande ut! Vi är gärna med och utvecklar konceptet tillsammans med de handlare vi jobbar med idag. Det finns cirka 1.600 postombud i Sverige idag så det finns en stor potential för att utveckla köpupplevelsen”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han tror bland annat att Moodgallerian och Liljeholmsgallerian i Stockholm med fördel skulle kunna installera provrum vid sina postombud. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera