Hoppa till innehållet

”Allt från hälsoappar till 3D-printade rymdraketer”

Vad döljer sig bakom de amerikanska startupbolagens slipade pitcher? Svårt att säga, tycker Johannes Hobohm från svenska Springfield Project, som har varit på Silicon Valley-acceleratorn Y Combinators ”demo day”.

Johannes Hobohm, partner på Springfield Project, står utanför Computer History Museum i Mountain View där den prestigefyllda Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator har ”demo day”.
Johannes Hobohm, partner på Springfield Project, står utanför Computer History Museum i Mountain View där den prestigefyllda Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator har ”demo day”.Foto: Johannes Hobohm och Paul Miller

(Di Digital/Silicon Valley) ”Jag kan inte förstå hur man kan 3D-printa rymdraketer”, säger Johannes Hobohm, partner i riskkapitalbolaget Springfield Project som driver ett svenskt acceleratorsprogram. 

Han pratar om ett av bolagen som har presenterat på den prestigefyllda acceleratorn Y Combinators tvådagarsevent ”demo day” i veckan. Ett av 127 bolag, varav två är svenska - Getaccept och Castle som Di Digital har skrivit om tidigare.

”Vi har inte gjort någon hemlighet av att vi har ”stolen with pride”. Alltså att vi har tittat på Y Combinators modell när vi utformat vårt program, även om vi gör det på en mindre marknad och i en mindre skala, säger Johannes Hobohm, om Springfield Projects eget program.

Läs också: Här är bolagen i Sveriges Y Combinator

Hittills har Springfield Project haft med 23 bolag i sitt accelaratorsprogram och är på gång med en ny grupp på tio startups i vår. Även om det är inspirerat av Y Combinator har Springfield valt att bolagen ska sitta i samma lokaler.

”Vi levde i tron om att entreprenörer vill sitta på sköna kaféer och jobba och körde först bara onsdagsträffar klockan 17-21, i likhet med Y Combinators tisdagsmiddagar. Sedan började bolagen komma allt tidigare och då ändrade vi om. Det är ofta ensamt att vara entreprenör”, säger Johannes Hobohm.

Han är på Y Combinators demo day för att träffa folk och ta del av vad som kommer ut ur acceleratorns maskineri. Hundratals investerare är på plats för att lyssna på presentationerna. 

”Jag är här för att se vilken nivå bolagen är på och vilka trender det finns bland dem”, säger han.

Men han tycker det är svårt att bedöma nivån. Pitcherna är välslipade i sann amerikansk anda och pågår bara i två och en halv minut.

Det blir larvigt när ett bolag som är tre månader säger att det ska ta en miljardmarknad.

”Det är en 180 miljarder dollars-marknad, vi ska disrupta allt och vi är ett Über för nannys”, raljerar Johannes Hobohm om vad startupbolagen säger.

Han uppskattar mer den svenska stilen, som han beskriver som nedtonad och realistisk.

”Jag tycker det blir larvigt när ett bolag som är tre månader gammalt och har testat lite säger att de ska ta en miljardmarknad. Jag gillar när våra portföljbolag berättar hur långt de har kommit med produkten, istället för vart de i bästa fall är på väg”, säger han.

Lite imponerad av Y Combinator-bolagens presentationer kan Johannes Hobohm ändå inte låta bli att vara, men 3D-utskrivna rymdraketer är inte hans område. Han är mer intresserad av det han själv förstår, som till exempel högtalare.

De flesta av startupbolagen i Y Combinator är ute efter investeringar och Johannes Hobohm hoppade själv på en investeringsrunda privat i ett danskt bolag som utvecklar högtalare.

Men hårdvara i form av rymdraketer och högtalare är inte de starkast lysande trenderna bland Y Combinator-bolagen som presenterade. Istället handlar det främst om AI - artificiell intelligens - i form av smarta sekreterartjänster för att göra livet enklare. Också hälsoappar, inom områden som att upptäcka cancer och organisera olika sorters medicinsk information, är en trend.

Den största grejen som Johannes Hobohm tar med sig hem från dagarna på demo day är Y Combinators förmåga att involvera alumnibolagen från tidigare program.

”De är bra på att aktivera sina alumner, som till exempel att hjälpa till med pitcherna och komma med feedback till bolagen. Det är en av sakerna vi kan lära oss av”, säger Johannes Hobohm.

Läs även: Springfield har 80 miljoner på fickan - investerar i ett tiotal startups


Lyssna på veckans Digitalpodden här, där vi pratar mer om de svenska bolagen i Y Combinator:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddensiliconvalley-tatstamningpaycombinator

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera