(Di Digital/Silicon Valley) ”Jag kan inte förstå hur man kan 3D-printa rymdraketer”, säger Johannes Hobohm, partner i riskkapitalbolaget Springfield Project som driver ett svenskt acceleratorsprogram.
Han pratar om ett av bolagen som har presenterat på den prestigefyllda acceleratorn Y Combinators tvådagarsevent ”demo day” i veckan. Ett av 127 bolag, varav två är svenska - Getaccept och Castle som Di Digital har skrivit om tidigare.
”Vi har inte gjort någon hemlighet av att vi har ”stolen with pride”. Alltså att vi har tittat på Y Combinators modell när vi utformat vårt program, även om vi gör det på en mindre marknad och i en mindre skala, säger Johannes Hobohm, om Springfield Projects eget program.
Läs också: Här är bolagen i Sveriges Y Combinator
Hittills har Springfield Project haft med 23 bolag i sitt accelaratorsprogram och är på gång med en ny grupp på tio startups i vår. Även om det är inspirerat av Y Combinator har Springfield valt att bolagen ska sitta i samma lokaler.
”Vi levde i tron om att entreprenörer vill sitta på sköna kaféer och jobba och körde först bara onsdagsträffar klockan 17-21, i likhet med Y Combinators tisdagsmiddagar. Sedan började bolagen komma allt tidigare och då ändrade vi om. Det är ofta ensamt att vara entreprenör”, säger Johannes Hobohm.
Han är på Y Combinators demo day för att träffa folk och ta del av vad som kommer ut ur acceleratorns maskineri. Hundratals investerare är på plats för att lyssna på presentationerna.
”Jag är här för att se vilken nivå bolagen är på och vilka trender det finns bland dem”, säger han.
Men han tycker det är svårt att bedöma nivån. Pitcherna är välslipade i sann amerikansk anda och pågår bara i två och en halv minut.
Det blir larvigt när ett bolag som är tre månader säger att det ska ta en miljardmarknad.
”Det är en 180 miljarder dollars-marknad, vi ska disrupta allt och vi är ett Über för nannys”, raljerar Johannes Hobohm om vad startupbolagen säger.
Han uppskattar mer den svenska stilen, som han beskriver som nedtonad och realistisk.
”Jag tycker det blir larvigt när ett bolag som är tre månader gammalt och har testat lite säger att de ska ta en miljardmarknad. Jag gillar när våra portföljbolag berättar hur långt de har kommit med produkten, istället för vart de i bästa fall är på väg”, säger han.
Lite imponerad av Y Combinator-bolagens presentationer kan Johannes Hobohm ändå inte låta bli att vara, men 3D-utskrivna rymdraketer är inte hans område. Han är mer intresserad av det han själv förstår, som till exempel högtalare.
De flesta av startupbolagen i Y Combinator är ute efter investeringar och Johannes Hobohm hoppade själv på en investeringsrunda privat i ett danskt bolag som utvecklar högtalare.
Men hårdvara i form av rymdraketer och högtalare är inte de starkast lysande trenderna bland Y Combinator-bolagen som presenterade. Istället handlar det främst om AI - artificiell intelligens - i form av smarta sekreterartjänster för att göra livet enklare. Också hälsoappar, inom områden som att upptäcka cancer och organisera olika sorters medicinsk information, är en trend.
Den största grejen som Johannes Hobohm tar med sig hem från dagarna på demo day är Y Combinators förmåga att involvera alumnibolagen från tidigare program.
”De är bra på att aktivera sina alumner, som till exempel att hjälpa till med pitcherna och komma med feedback till bolagen. Det är en av sakerna vi kan lära oss av”, säger Johannes Hobohm.
Läs även: Springfield har 80 miljoner på fickan - investerar i ett tiotal startups
Lyssna på veckans Digitalpodden här, där vi pratar mer om de svenska bolagen i Y Combinator:
http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddensiliconvalley-tatstamningpaycombinator
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.