Hoppa till innehållet

Almi Invest säljer allt i börsnoterade Simris Alg

Almi Invest dumpar hela sitt innehav i foodtechbolaget Simris Alg. Aktien har stigit med 13 procent sedan noteringen i april.

Fredrika Gullfot, grundade Simris Alg 2011.
Fredrika Gullfot, grundade Simris Alg 2011.Foto: Daniel Nilsson

Det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest har sålt hela sitt innehav i Simris Alg. Det rör sig om aktier motsvarande 3,2 procent av kapitalet som har sålts via börsen och i block.

”Det har varit en riktigt bra investering för oss men nu är vår roll utspelad. Vi är en aktör som kommer in i tidiga skeden när det privata kapitalet inte räcker till”, säger Per Antonsson vid Almi Invest till nyhetssajten Breakit.

Almi Invest kom in som ägare i Simris Alg 2012 och har investerat 2,4 miljoner kronor. Räknat på dagens kurs har posten sålts för omkring 6,3 miljoner kronor.

Simris Alg noterades på First North i april i år. Aktien har stigit med cirka 13 procent mot teckningskursen på 18,5 kronor. Följ kursen här.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera