Hoppa till innehållet

Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige

Elscooterföretagen i USA har väckt känslor. Bolagen är värderade i miljardklassen och nu lanseras den första tjänsten i Sverige.

Voi:s grundare Fredrik Hjelm och Douglas Stark.
Voi:s grundare Fredrik Hjelm och Douglas Stark.Foto: Jacky Sin

Elscootrar har dragit in investeringar i miljardklassen i kampen om vem som ska äga marknaderna i USA och Europa. Bland andra Bird, Jump och Lime är med i racet om städernas gator.

Läs mer: Elscooterstriden hårdnar i Europa

Nu lanseras den första tjänsten för elscootrar i Sverige, kan Di Digital avslöja. Bakom satsningen står bolaget Voi som ska börja skjuta ut sina scootrar på Stockholms gator den här veckan.

”Vi tycker att det är superkul och vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut till korta bil- och taxiresor”, säger bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm.

Voi grundades så sent som i juni i år efter att Fredrik Hjelm, som även grundat och driver Airbnb-administrationsbolaget GuestIT, varit i Los Angeles i USA och testat elscootrarna där. 

”Under mina år på GuestIt har jag ofta fått frågan av turister kring hur man enklast tar sig runt i staden. Cykeluthyrning är i dagsläget komplicerat och taxi är väldigt dyrt jämfört med andra städer. Det tillsammans med att över 50 procent av taxiresorna i Stockholm i dag är kortare än 5 kilometer, gjorde att jag insåg att det fanns ett uppdämt behov alternativa transportmedel och idén med att ta elsparkcyklarna till Europa föddes”, säger Fredrik Hjelm.

Från vänster: Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd.
Från vänster: Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd.Foto: Banfa Jawla

Väl hemma från LA gick han ihop med Douglas Stark, som har en bakgrund på Budbee, och tog kontakt med investerare. 

Det tog inte särskilt lång tid innan de fick napp. Ett av samtalen gick till svenskgrundade investmentbolaget Vostok New Ventures eftersom Fredrik Hjelm känt dem sedan han arbetat på ryska Blocketkopian Avito, ett bolag som Vostok investerade i 2012. Vostok var intresserade och gick in med en rejäl investering i Voi, hur stor investeringen är vill Fredrik Hjelm inte berätta. 

Redan nu är man 15 personer på Voi med anställda från hela världen, på de två månader man arbetat med lanseringen har bolaget lockat till sig talang från bland andra Snapchat, Uber och Spotify.

Från vänster: Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare och Douglas Stark, operativ chef på kontoret i Stockholm.
Från vänster: Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare och Douglas Stark, operativ chef på kontoret i Stockholm.Foto: Banfa Jawla

Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare. 

Bolaget beräknar att medelresan ligger på mellan två till tre kilometer och kostnaden ligger på 10 kronor för att låsa upp scootern, sedan betalar användaren 1,50 kronor per minut. Enligt Fredrik Hjelm ska en resa mellan Sergels torg och Medborgarplatsen i Stockholm kosta cirka 20 kronor.

”De cyklar som finns för uthyrning är inte jättesmidiga eftersom tillgången är begränsad, antingen är cykelställena fulla eller tomma. Den absolut bästa lösningen vi har i dag är lätta elektriska fordon”, säger Fredrik Hjelm.

Di Digitals reporter Fredrik Björkman testar Voi:s scooter.
Di Digitals reporter Fredrik Björkman testar Voi:s scooter.Foto: Banfa Jawla

Redan i dag uppger bolaget att man har ett nätverk mer personer som kommer sköta laddningen av scootrarna. Mot en ersättning på mellan 40 och 200 kronor hämtar personerna upp scootrarna, laddar dem i hemmet och placerar ut dem på olika platser i Stockholm.

Investerare med feta plånböcker verkar tro på elscootrar som gadgetinvesteringar. Så sent som i juli gick Niklas Zennströms Atomico tillsammans med Uber och Alphabet in i en runda på 335 miljoner dollar i elscooterföretaget Lime som värderas till 1,1 miljarder dollar. 

Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden 

Men scootrarna har väckt en hel del kontroverser. I USA har de väckt ilska från invånare som anser att scootrarna är en trafikfara och att de förstör stadsmiljön när de lämnas på stan vind för våg mellan att de lämnas och hämtas upp av kunder. Protester har brutit ut och det har lett till att elscootrarna bannlysts i San Francisco i Kalifornien.

Situationen i USA med den ilska scootrarna väkt är något VOI kommer undvika till varje pris, enligt Fredrik Hjälm.

”Anledningen till bannlysningarna i USA är att de har slängt ut fruktansvärt många scootrar. Vi vill göra det här tillsammans med politikerna och städerna. I och med att det i grunden kan vara något bra för städer och invånare när man byter ut kortare bil- och taxiresor, framför allt ur miljösynpunkt, så kommer vi lyckas”, säger Fredrik Hjelm.

I amerikanska städer finns en hel del människor som är potentiella kunder, Stockholm är ganska litet. Kommer affärsidén att gå runt här?

”Det man ska komma ihåg är att när liknande amerikanska företag lanserar i städer där så är det i mindre områden. De finns ofta inte i hela staden och det rör kortare distanser. Sådana mindre områden finns det även i Sverige och Europa, så det går absolut att göra pengar på detta.”

Efter lanseringen i Sverige och Stockholm väntar Europa för Voi. Där lurar också de stora utmanarna. Bird har lanserat i Paris som första Europeiska stad.

”Det kommer inte bli lätt. Men jag tror att det vi kan konkurrera med är just relationen med städer. Vi vill göra något gott för städerna och personerna som bor där”, säger Fredrik Hjelm och fortsätter:

”Kolla på vad som hänt på västkusten i USA där man bara strösslat ut scootrar och sedan blir utkastade. Vi vill föra en dialog med politiker och städer för att göra detta på ett hållbart sätt.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera