Hoppa till innehållet

Amazon kan leverera från Tyskland – och Eskilstuna

Det mesta tyder på att varor från ”Amazon.se” kommer att levereras från Tyskland – och ett helt nytt lager i Eskilstuna. ”Jag har förstått att det är så strukturen kommer att se ut”, säger experten Markus Varsikko.

En anställd på Amazons stora logistikcenter i Bad Hersfeld, Tyskland.
En anställd på Amazons stora logistikcenter i Bad Hersfeld, Tyskland.Foto: TT.

 

Amazon har nu bekräftat att de etablerar en svensk e-handelsplattform. 

Däremot finns det ännu inte något datum för lanseringen, Amazon väljer själva att lägga locket på och avböjer intervjuer.

Markus Varsikko är mångårig e-handelsexpert och driver konsultbolaget Dash Retail, som hjälper handlare i Norden att börja sälja sina produkter på Amazon. 

”Jag tror fortfarande att en lansering kommer att ske inom två till tre månader, under september eller oktober”, säger han till Di Digital.

Det skulle i så fall innebära att ”Amazon.se” lanseras i god tid före den stora shoppinghögtiden ”Black Friday” i november.

Enligt uppgifter till Di Digital utreder Amazon att redan från start erbjuda abonnemangstjänsten Prime till sina kunder i Sverige. 

Medlemskapet ger i första hand möjlighet till snabbleveranser, i USA handlar det ofta om att kunden kan få hem sin vara så tidigt som samma dag beställningen lagts.

Än så länge är det också osäkert hur Amazon kommer att organisera sin logistik i Sverige, mer än att statliga Postnord kommer bli en viktig leveranspartner.

Men stalltipset är att merparten av produkterna från tredjepartsleverantörer kommer att levereras från Amazons logistikcenter i Tyskland.

Enligt Markus Varsikko tyder däremot mycket på att varor som Amazon själva köper in och har kontroll över, från så kallade ”vendors”, parallellt kommer att hanteras i Eskilstuna.

”Jag har förstått att det är så strukturen kommer att se ut”, säger han.

Amazons europeiska logistikpartner Kuehne Nagel har nämligen nyligen etablerat sig i Eskilstuna, vilket kommunen har bekräftat. De kommer att hyra ett stort lager på cirka 15 000 kvadratmeter i staden.

Den amerikanska teknikjätten har redan viss verksamhet i Eskilstuna, i form av drift av datacenter inom affärsområdet AWS.

Läs mer: Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt” 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera