Amazon har nu bekräftat att de etablerar en svensk e-handelsplattform.
Däremot finns det ännu inte något datum för lanseringen, Amazon väljer själva att lägga locket på och avböjer intervjuer.
Markus Varsikko är mångårig e-handelsexpert och driver konsultbolaget Dash Retail, som hjälper handlare i Norden att börja sälja sina produkter på Amazon.
”Jag tror fortfarande att en lansering kommer att ske inom två till tre månader, under september eller oktober”, säger han till Di Digital.
Det skulle i så fall innebära att ”Amazon.se” lanseras i god tid före den stora shoppinghögtiden ”Black Friday” i november.
Enligt uppgifter till Di Digital utreder Amazon att redan från start erbjuda abonnemangstjänsten Prime till sina kunder i Sverige.
Medlemskapet ger i första hand möjlighet till snabbleveranser, i USA handlar det ofta om att kunden kan få hem sin vara så tidigt som samma dag beställningen lagts.
Än så länge är det också osäkert hur Amazon kommer att organisera sin logistik i Sverige, mer än att statliga Postnord kommer bli en viktig leveranspartner.
Men stalltipset är att merparten av produkterna från tredjepartsleverantörer kommer att levereras från Amazons logistikcenter i Tyskland.
Enligt Markus Varsikko tyder däremot mycket på att varor som Amazon själva köper in och har kontroll över, från så kallade ”vendors”, parallellt kommer att hanteras i Eskilstuna.
”Jag har förstått att det är så strukturen kommer att se ut”, säger han.
Amazons europeiska logistikpartner Kuehne Nagel har nämligen nyligen etablerat sig i Eskilstuna, vilket kommunen har bekräftat. De kommer att hyra ett stort lager på cirka 15 000 kvadratmeter i staden.
Den amerikanska teknikjätten har redan viss verksamhet i Eskilstuna, i form av drift av datacenter inom affärsområdet AWS.
Läs mer: Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt”