Amazons affärer går bra. Bolaget drog in 29,1 miljarder dollar under första kvartalet i år, motsvarande runt 235 miljarder kronor. Samtidigt fick Amazon många nya Prime-medlemmar under kvartalet. Prime är tjänsten för gratis leveranser av varor som kunderna köper via Amazons e-handelssajter.
Nu ska Amazon börja sälja barnblöjor till sina Prime-medlemmar under egna varumärken som Happy Bell och Mama Bear, skriver Wall Street Journal.
Men det blir inte det enda som den amerikanska e-handelsjätten väljer att sälja utan i utbudet kommer också att finnas snacks och rengöringsmedel, samtliga produkter som kännetecknar en traditionell aktör inom dagligvaruhandel.
Amazon står i dag för hälften av samtlig försäljningstillväxt inom e-handeln i USA. Och satsningen kan falla väl ut eftersom jätten kan gynna sina varumärken genom bättre placering på den egna webbplatsen.
Läs även: Storslam för Amazon – aktien rusar
Att bolaget förr eller senare skulle försöka slå sig in på hushållsprodukter och mat förvånar inte då det redan i februari förekom rapporter från sajten Recode om att man höll på att provköra Mama Bear som varumärke.
Dessutom sägs satsningen på exklusivt Prime-medlemmar vara genomtänkt då dessa kunder tenderar att vara mer lojala mot Amazon än icke-medlemmar, skriver Recode.
Finwire/ Di Digital