Hoppa till innehållet

Amazon ska sälja egna blöjor och livsmedel

I en ny satsning ska Amazon börja sälja blöjor, kaffe och andra livsmedel under egna varumärken. Varorna kan hamna på jättens hemsida inom de närmaste veckorna.

Amazon satsar på egna varumärken för sina Prime-kunder.
Amazon satsar på egna varumärken för sina Prime-kunder.Foto: AP/Ross D Franklin

Amazons affärer går bra. Bolaget drog in 29,1 miljarder dollar under första kvartalet i år, motsvarande runt 235 miljarder kronor. Samtidigt fick Amazon många nya Prime-medlemmar under kvartalet. Prime är tjänsten för gratis leveranser av varor som kunderna köper via Amazons e-handelssajter.

Nu ska Amazon börja sälja barnblöjor till sina Prime-medlemmar under egna varumärken som Happy Bell och Mama Bear, skriver Wall Street Journal.

Men det blir inte det enda som den amerikanska e-handelsjätten väljer att sälja utan i utbudet kommer också att finnas snacks och rengöringsmedel, samtliga produkter som kännetecknar en traditionell aktör inom dagligvaruhandel.

Amazon står i dag för hälften av samtlig försäljningstillväxt inom e-handeln i USA. Och satsningen kan falla väl ut eftersom jätten kan gynna sina varumärken genom bättre placering på den egna webbplatsen.

Läs även: Storslam för Amazon – aktien rusar

Att bolaget förr eller senare skulle försöka slå sig in på hushållsprodukter och mat förvånar inte då det redan i februari förekom rapporter från sajten Recode om att man höll på att provköra Mama Bear som varumärke.

Dessutom sägs satsningen på exklusivt Prime-medlemmar vara genomtänkt då dessa kunder tenderar att vara mer lojala mot Amazon än icke-medlemmar, skriver Recode.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera