Hoppa till innehållet

Amazon stal showen vid Super Bowl

Denver Broncos piskade Carolina Panthers i amerikanska Super Bowl under söndagen. Men i reklampauserna dominerade e-handelsjätten Amazon showen.

Denver Broncos gick segrande ur den femtionde upplagan av Super Bowl under söndagen. Finalen i amerikansk fotboll är USA:s största tv-händelse och fjolårets match sågs av drygt 114 miljoner tittare.

Men Super Bowl är även landets främsta forum för stora reklamkampanjer. Prislappen för en 30-sekunders-film i någon av pauserna ligger på fem miljoner dollar (42 miljoner kronor) enligt tidskriften Fortune. Det motsvarar 1,4 miljoner kronor per sekund.

I vanlig ordning fick publiken ta del av ambitiösa reklamfilmer för ölmärket Bud Light, åtskilliga bilmärken. Även Heinz och Snickers var med i år.

Teknikbolagen som tävlade om uppmärksamhet var elektronikmärket LG, webbverktyget Wix.com och Amazon Echo. Echo är Amazons robothögtalare som man hoppas ska bli det ledande gränssnittet för ett röststyrt internet i hemmet.

Av dessa reklamfilmer var Amazons reklam utan tvekan den mest ambitiösa. I den får vi se skådespelarna Alec Baldwin, Jason Schwartzman samt hiphopstjärnan Missy Elliot och football-stjärnan Dan Marino använda Amazons robothögtalarrobot för att pika varandra.

qTz5jAn-XX8

Amazons Echo lanserades i december 2014 och kan beskrivas som en trådlös högtalare med en inbyggd artificiell intelligens (AI) som heter ”Alexa” och som lystrar till dina befallningar. Genom att ropa ut ”Alexa” kan Echo svara på Wikipedia-frågor, likt Apples Siri, men även spela musik, ljudböcker, ge väderleks- och trafikrapporter eller beställa matleveranser online. Vidare kan man styra belysningen i sitt hem genom att integrera Echo med tjänster som Wemo, Philips Hue eller Samsung Smartthings.

Läs mer: Spotify in i Amazons shoppande högtalarrobot

Amazons Echo är redan en stor framgång i USA. Enligt Business Insider hade man 26 procent av USA-marknaden för trådlösa högtalare under 2015.

Om framgångarna fortsätter kan Amazons Echo bli det ledande gränssnittet för ett nytt, röststyrt internet. Reklamfilmen under Super Bowl tyder på att ambitionerna är minst sagt högt ställda.

Än så länge är Amazons Echo dock inte tillgängligt i Sverige. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera