Denver Broncos gick segrande ur den femtionde upplagan av Super Bowl under söndagen. Finalen i amerikansk fotboll är USA:s största tv-händelse och fjolårets match sågs av drygt 114 miljoner tittare.
Men Super Bowl är även landets främsta forum för stora reklamkampanjer. Prislappen för en 30-sekunders-film i någon av pauserna ligger på fem miljoner dollar (42 miljoner kronor) enligt tidskriften Fortune. Det motsvarar 1,4 miljoner kronor per sekund.
I vanlig ordning fick publiken ta del av ambitiösa reklamfilmer för ölmärket Bud Light, åtskilliga bilmärken. Även Heinz och Snickers var med i år.
Teknikbolagen som tävlade om uppmärksamhet var elektronikmärket LG, webbverktyget Wix.com och Amazon Echo. Echo är Amazons robothögtalare som man hoppas ska bli det ledande gränssnittet för ett röststyrt internet i hemmet.
Av dessa reklamfilmer var Amazons reklam utan tvekan den mest ambitiösa. I den får vi se skådespelarna Alec Baldwin, Jason Schwartzman samt hiphopstjärnan Missy Elliot och football-stjärnan Dan Marino använda Amazons robothögtalarrobot för att pika varandra.
qTz5jAn-XX8
Amazons Echo lanserades i december 2014 och kan beskrivas som en trådlös högtalare med en inbyggd artificiell intelligens (AI) som heter ”Alexa” och som lystrar till dina befallningar. Genom att ropa ut ”Alexa” kan Echo svara på Wikipedia-frågor, likt Apples Siri, men även spela musik, ljudböcker, ge väderleks- och trafikrapporter eller beställa matleveranser online. Vidare kan man styra belysningen i sitt hem genom att integrera Echo med tjänster som Wemo, Philips Hue eller Samsung Smartthings.
Läs mer: Spotify in i Amazons shoppande högtalarrobot
Amazons Echo är redan en stor framgång i USA. Enligt Business Insider hade man 26 procent av USA-marknaden för trådlösa högtalare under 2015.
Om framgångarna fortsätter kan Amazons Echo bli det ledande gränssnittet för ett nytt, röststyrt internet. Reklamfilmen under Super Bowl tyder på att ambitionerna är minst sagt högt ställda.
Än så länge är Amazons Echo dock inte tillgängligt i Sverige.