Hoppa till innehållet

Amazon utmanar Walmart med utlämningsbutiker

Amazon har öppnat två nya utlämningsbutiker för livsmedel i Seattle, USA. Satsningen är ett led i bolagets ”klicka och hämta”-strategi som utmanar jättar som Walmart.

Genom “Amazon Fresh Pickup” kan kunder handla livsmedel på nätet och hämta sina beställningar inom en kvart, istället för att få matkassorna hemlevererade.
Genom “Amazon Fresh Pickup” kan kunder handla livsmedel på nätet och hämta sina beställningar inom en kvart, istället för att få matkassorna hemlevererade.

Livsmedelsmarknaden i USA omsätter närmare 7000 miljarder kronor (7 biljoner kronor). Nu vill e-handelsjätten Amazon ha en del av kakan. 

Genom en satsning de kallar “Amazon Fresh Pickup” låter Amazon kunder handla livsmedel på nätet och hämta sina beställningar inom en kvart, istället för att få matkassorna hemlevererade. Matkassarna hämtas på utlämningsbutiker som till utseendet påminner om bensinstationer, eller snabbmatskedjornas drive-through kassor. Amazon har nu öppnat två av dessa i Seattle, i delstaten Washington i USA, enligt Bloomberg. Se Amazons film om hur det fungerar här.

Tjänsten är endast tillgänglig för de Amazon Prime-medlemmar som betalar 860 kronor om året för en rad rabatter samt Amazons streamingtjänster för musik och video.

Läs mer: Nya siffror: Så mycket förlorar Mathem

Precis som i Sverige ligger försäljningen av livsmedel på nätet fortfarande långt efter försäljningen av andra typer av varor som hemelektronik och kläder. Amazons satsning ses dock som en viktig utmanare till de fysiska kedjor, som Walmart och Kroger Co, som idag dominerar marknaden. Många av dessa erbjuder nu e-handel till sina kunder.  

Amazon har även utvecklat ett eget snabbköpskoncept man kallar “Amazon Go”. Den låter kunderna logga in med en app, för att sedan plocka på sig mackor sallader och drycker och lämna butiken utan att passera en kassaapparat. Betalning sker då automatiskt.

“Amazon Go” testkörs nu av bolagets medarbetare, men systemet uppges krascha när för många kunder är i butiken samtidigt, enligt Bloomberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera