Hoppa till innehållet

Amazon utökar satsning på röststyrt internet

Amazons AI-högtalare Echo, som styrs med hjälp av användarens röst, har gjort succé i USA. Nu breddar Amazon utbudet med två portabla enheter.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo i sina tre former.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo i sina tre former.

Amazons robothögtalare Echo, med det inbyggda artificiella intelligens-systemet Alexa, var en av e-handelsjättens bäst säljande prylar med en prislapp på över 100 dollar under julhelgen. Produkten har fått 33 000 recensioner sedan lanseringen i slutet av 2014. Och snittbetyget låg strax under fem stjärnor, vilket är högsta betyg, skriver Tech Crunch.

Amazon har ännu inte gått ut med några konkreta försäljningssiffror. Men det är uppenbart att man storsatsar på konceptet som låter sig komma hem och ropa:

”Alexa: Tänd lamporna i vardagsrummet och köket, spela den senaste nyhetssändningen och beställ en pizza till klockan 18 ikväll.”

Hipsterfeeling med AmazonTap i sovrummet.

Läs mer: Se Amazons reklam för Echo i under Super Bowl

Framgångarna gör att Amazon nu väljer att bredda utbudet med två nya enheter. Den första går under namnet Amazon Tap och är en Bluetooth-aktiverad bärbar version av den ursprungliga Echo. Tillgång till WiFi finns och enheten drivs av operativsystemet Alexa. Prislappen för Amazon Tap är satt till 110 kronor (130 dollar) och leveranser startar senare denna månad, enligt e-handelsjätten.

Läs mer: Spotify in i Amazons shoppande högtalarrobot 

Den andra, Echo Dot, beskrivs som en hockeypuck-liknande enhet där innehållet i form av en inbyggd linjeutgång möjliggör anslutning till högtalare efter eget val. Liksom Amazon Tap förväntas initiala leveranser påbörjas senare i mars, med undantag för att Echo Dot endast kan beställas via en Echo eller Fire TV. Echo Dot säljs för 770 kronor (90 dollar).

Än så länge är Amazons Echo inte tillgängligt i Sverige.

FinWire / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera