Hoppa till innehållet

Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

Amazon Web Service har i skuggan av moderföretaget Amazon vuxit till en gigant de senaste åren. I en exklusiv intervju med Di Digital berättar bolaget vd Andy Jassy om hans syn på framtiden för molnmarkanden och investeringen i Sverige.

Andy Jassy, vd för Amazon Web Services, som nu storsatsar i Stockholm. Foto: Dow Jones Events/Flickr
Andy Jassy, vd för Amazon Web Services, som nu storsatsar i Stockholm. Foto: Dow Jones Events/Flickr

Amazons grundare Jeff Bezos passerade nyligen Warren Buffet på listan över världens mest förmögna personer. En viktig anledning till det är Amazon Web Services, AWS, ett bolag som i skymundan kommit att bli en kraftfull vinstmaskin för Amazon.

AWS omsätter idag drygt 120 miljarder kronor på årsbasis – lika mycket som till exempel Electrolux. Skillnaden är att AWS växer med 50 procent per år och har en rörelsemarginal på 30 procent. Trots tilltagande konkurrens från i stort sett alla världens ledande it-bolag har AWS grundare och vd Andy Jassy lyckats behålla bolagets position som marknadsledare inom molntjänster.

Bakgrunden till AWS är att näthandeln Amazon krävde snabbare svarstider, enklare och effektivare lösningar än vad som fanns i början av 2000-talet. Detta gjorde att Amazon till stor del valde att utveckla sin egen infrastruktur. 2006 bestämde Amazon att lösningarna skulle göras tillgängliga för externa kunder och man grundande AWS. Redan från start började kunderna strömma till bolaget.

“De generella fördelarna med att bygga sin infrastruktur i molnet är att man ändrar den fasta investeringskostnaden till en rörlig kostnad. Företag behöver inte köpa servrar eller bygga datacenter innan de vet vad efterfrågan kommer att vara, de betalar bara för vad de faktiskt använder”, säger Andy Jassy.

Att slippa hantera egen hårdvara och inte behöva dimensionera för tillfälliga trafiktoppar har varit ett säljargument som fungerat så väl att AWS hamnat i en positiv loop av skalfördelar.

“Det som händer nu är att vi får så stor skala att vi kan bygga infrastrukturen billigare och kan sänka priset för kunderna vilket gör att deras rörliga kostnader sjunker. Dessutom är utvecklarnas tid ofta en flaskhals för många företag och när företagen inte längre behöver använda dem till att sköta underhåll av infrastruktur kan de istället använda dem till att utveckla sin produkt”, säger han.

Läs mer: Amazons molntjänst går om e-handeln

Vid starten 2006 fick AWS växa relativt ostört på molnmarknaden. Men i dag storsatsar Google, Microsoft, Oracle och flera andra på att matcha AWS erbjudande.

“Konkurrensen har tilltagit de senaste åren. Men det som förvånat mig absolut mest under de 11 åren som vi varit på marknaden är att det tog så lång tid för de andra bolagen att ta fram ett konkurrerande erbjudande. Vi har alltid vetat att det skulle komma många företag som vill ge sig in på det här området eftersom det är en så fantastisk möjlighet”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Microsoft fortsätter att imponera i molnet

Han framhåller att Amazon ligger före sina konkurrenter när det gäller funktionalitet och att det stora antalet kunder och utvecklare som jobbar mot AWS i sig skapat nätverkseffekter som differentierar dem från konkurrenterna. Men att fler bolag kommer att lyckas på molnmarknaden tar han för givet.

“Det är ett stort segment vi riktar oss till. Vi pratar om infrastruktur, mjukvara och datacenter över hela världen. Det handlar om biljoner dollar. Vi har alltid trott att det kommer att finnas ett antal framgångsrika företag på det här området, kanske inte så många som 30 på grund av skalfördelarna, men ett antal”, säger han.

Hur ser du att lönsamheten kommer att påverkas framåt givet den skarpare konkurrensen?

“Om du tittar på AWS idag så är det ett företag som omsätter 14 miljarder dollar och som växer med 47 procent på årsbasis. Jag vill hävda att vi bara är i början av storföretagens och myndigheternas molnanvändande. Om man liksom vi tror att väldigt få aktörer kommer att äga sina egna datacenter i framtiden och att allt annat kommer att flytta in i molnet så finns det gott om utrymme att växa.”

Vi kommer att ha uppkopplade oljefält, fartyg, bilar, flygplan.

Andy Jassy är också övertygad om att mängden data som produceras kommer att fortsätta öka, och därmed behovet av ytterligare datalagring. Inte minst drivet av utvecklingen inom uppkopplade prylar, Internet of Things.

“Av alla ‘buzzwords’ som finns så är IoT ett av dem som verkligen levererar på hajpen. Om du tittar på antalet uppkopplade prylar så har det fullkomligt exploderat. Och det är fortfarande bara i början. Det som är intressant är att de uppkopplade prylarna har relativt lite lagrings- och processorkapacitet vilket gör att de har ett stort behov av att vara uppkopplade mot molntjänster”, säger han.

“Vi ser nu bolag som Scania som har 250 000 uppkopplade fordon som skickar realtidsinfo om var fordonen befinner sig och vilka som behöver in på service. Vi ser John Deere samla in information som skickas tillbaka till lantbrukarna om var och när de ska plantera. Vi kommer att ha uppkopplade oljefält, fartyg, bilar, flygplan. Det handlar om miljoner, miljarder, enheter som samlar in data och är uppkopplade mot molnet”.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera